webForumDet fria alternativet

Word (.doc) -> HTML?

9 svar · 689 visningar · startad av ironhead

ironheadMedlem sedan mars 20011 346 inlägg

Finns det nåt sätt (skript eller så) för att konvertera flera word dokument från en katalog till html-sidor? Tips och ideér mottages tacksamt ;)

JanspeedMedlem sedan jan. 2001510 inlägg

ett tips är att söka på word i detta forum så hittar du säkert en massa intressanta inlägg. :)

/JANspeed

Har sökt, men hittar inget användbart.

Daniel78Medlem sedan jan. 2001200 inlägg

Om jag nu ska våga mig på ett försök till att svara här på Webforum får det nog bli just nu, för jag känner mig bra idag=). Har gjort ett system för att konvertera enskilda Word dokument så jag gissar på att det är bara för dig att loopa igenom alla dina .doc filer i en katalog och använda denna funktion:

Function WordToHTML(strWordDoc, strHTMLDoc)
On Error Resume Next

'Starta Word

Dim objWord
Set objWord = CreateObject("Word.Application")
objWord.Visible = False
objWord.Documents.Open(strWordDoc) objWord.DisplayAlerts = False

If Err.Number <> 0 Then
WordToHTML = Err.Description
Else

Dim FileFormat
Dim LockComments
Dim Password
Dim AddToRecentFiles
Dim WritePassword
Dim ReadOnlyRecommended
Dim EmbedTrueTypeFonts
Dim SaveNativePictureFormat
Dim SaveFormsData
Dim SaveAsAOCELetter

FileFormat = 8
LockComments = False
Password = ""
AddToRecentFiles = False
WritePassword = ""
ReadOnlyRecommended = False
EmbedTrueTypeFonts = True
SaveNativePictureFormat = True
SaveFormsData = False
SaveAsAOCELetter = False

objWord.ActiveDocument.SaveAs strHTMLDoc, FileFormat, LockComments, Password, AddToRecentFiles, WritePassword, ReadOnlyRecommended, EmbedTrueTypeFonts,SaveNativePictureFormat, SaveFormsData, SaveAsAOCELetter

objWord.ActiveDocument.Close
objWord.Quit
Set objWord = Nothing

If Err.Number \<\> 0 Then
     WordToHTML = Err.Description
  Else
     WordToHTML = "Konvertering genomförd"

End If
End If
End Function

Observera att FileFormat har olika värden på olika datorer, jag kör NT Server 4 med IIS4 och Word2000. Good Luck

nice, nice Daniel, men det funkar inte riktigt...när jag kör funktionen står den bara å tuggar, det händer ingenting.

Kan det bero på FileFormat? Jag kör Win2000 Pro, IIS 5 & Word 2000
vet någon vad det kan vara för nummer?

När jag startade om burken å körde funktionen igen stod det: "Det gick inte att öppna makroarkivet."

[Redigerat av ironhead den 27 jun 2001]

Har inte själv stött på just det problemet men har läst om lite möjliga lösningar. Om FileFormat skulle varit fel kommer det att vara ett annat felmeddelande, kommer dock inte ihåg vilket. Kolla dessa:

1. Kör "dcomcnfg" och leta upp Word och tryck på Egenskaperna. Kolla under Säkerhet och att alla inställningar är satta till "anpassade..." och att "IUSR_..." har rättigheter till programmet. Och kolla under Identiteter och kryssa för "Interaktiva användare". Detta kan vara en lösning.

2. En annan kan vara att installera SR-2 för Office paketet.

3. Läste också nåt om Norton Antivirus som spökade vid ett sånt felmeddelande.

Annars vet jag inte riktigt vad som kan vara fel.

HermanMedlem sedan maj 2001431 inlägg

FileFormat är systemspecifikt, dvs. är beroende på vad som är installerat. För att göra en generell funktion torde det läggas in en loop som itererar fram rätt filter...

Tips! prova att spela in ett makro själv och se vad som är numret för HTML-filtret

------------------
Farahad

Om man spelar in ett Makro i Word2000 som ska visa värdet för FileFormat får man bara fram konstanten wdFormatHTML. Hade man tex gjort samma sak i Word97 så hade man däremot fått fram ett värde typ 100, 103 eller i den stilen. Men i Word2000 är denna funktion redan förinstallerad så man får inte fram värdet på detta sätt.

Men med 100% säkerhet beror inte det felmeddelandet som Ironhead har angett på att FileFormat skulle vara fel. Det hade i såna fall varit

Kommandot misslyckades

efter konfigureringen med dcomcnfg fungerar det :) tack så hemskt mycket alla. Ska bara se hur det går med resten...blir ett fall för morgondagen.

139 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)