webForumDet fria alternativet

Säkerhet och mySQL

ASP

6 svar · 285 visningar · startad av Meng

Medlem sedan feb. 2003549 inlägg
Frågan#1

Tjena jag har just gjort en sida till en jag känner..

Just nu ligger hela sidan i html men det är då meningen att hon jag känner själv ska kunna gå in och uppdatera mm.

Detta kan jag lätt göra men jag har några problem.. Jag har bara gjort asp script till access och denna servern stöder tydligen bara mysql. Det är B-one som är webbhotell.

Jag vet alltså inte vad det är för ändringar man ska göra för att konvertera till mysql och om det ens går?

Sen vill jag fråga en annan sak om säkerhet. Hur gör jag sidan säker från hackning och liknande?

Medlem sedan apr. 20003 174 inlägg

Kolla först att du kan köra ASP ihop med mySQL på den servern. :)

Ja det stog på ett papper jag fick att de stödde ASP och mySQL men det kanske inte är samma sak som ASP ihop med mySQL ?

Medlem sedan apr. 20003 174 inlägg

Nja.. det beror lite på. ;)

Vanligtvis kör man ju mySQL ihop med PHP på en Linux-server, och ASP med passande DBMS på en Windows-server.
Dock är det idag relativt vanligt att man faktiskt kan köra mySQL ihop med ASP på en Windows-server.

Det jag menade med mitt föregående inlägg var att;
Bara för att det står "Vi stödjer ASP, PHP, mySQL, MS SQL" så betyder inte det nödvändigtvis att du kan köra rubbet på en och samma server.
Hör med dom först hur du kan kombinera olika tekniker så det inte slutar med att du sitter på pottkanten med en faktura som du inte vill betala för att kontot du beställt inte fungerar på det sättet som Du tolkat det.

Hänger du med? :)

Jepp förstår precis =) men det är inte något problem för det är kundens konto och går det inte att fixa ett admin script till sidan på den servern så går det inte. hon hade visst lite erfarenhet av dreamweaver eller något så hon skulle kunna uppdatera sidan själv men med risk för att något äkligt html program förstör hela koden som vanligt. :e

Nä servern stöder PHP4, ASP och mySQL. Hade gärna lagt det i php men jag har dock ingen erfarenhet alls av detta utan bara asp.

Hur konverterar man access till mySQL? och behöver jag göra om på asp koden också?

Medlem sedan sep. 20011 722 inlägg

Meng skrev:

Hur konverterar man access till mySQL? och behöver jag göra om på asp koden också?

Det finns program som konverterar emellan databaserna. Gör en sökning under MySQL forumet så ska du se att du hittar lite.

ASP koden i sig behöver du inte ändra, däremot är det viss skillnad på SQL-frågorna, exempelvis omges datum med staket (#) i Access medans det är något annat i MySQL, kommer dock inte ihåg riktigt vad.

En annan sak som kan vara bra att tänka på är om du vill testköra på din dator så måste du installera drivrutiner för MySQL då jag antar att du inte har dessa installerade.

testköra behövs inte, kan göra det mot servern den ska ligga på ju =) va inne och kollade lite på b-one sida. det är verkligen inte ett webbhotell som är till för script men det ska tydligen gå.

kan man inte se en mySQL databas som en fil? (jag kan inget om mySQL)

<%
Dim objConn
Dim objRS
Set objRS = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
Set objConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")

objConn.ConnectionString="DRIVER={MySQL};SERVER=localhost;DATABASE=[DOMAIN_COM];UID=[DOMAIN_COM];PWD=[PASSWORD];"
objConn.Open

objRS.Open "[QUERY]", objConn, 3,3
%>

<%
objRS.Close
Set objRS = Nothing
objConn.Close
Set objConn = Nothing
%>
268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
133 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
133 ms — ändringar (db)