Hur gör man egentligen en sida som är uppbyggd med ett sådant system?
Alltså man är alltid på samma sida, fast den har olika ID:n. Typ sida.asp?sid=23
Har man texten på sidan, men visar olika text beroende på vilket värde querystringen har, eller hämtar man det ur en databas på något sätt?
Alltid undrat det.
menar du ett helt vanlig nyhets sida tex eller menar du mer än xml mall?
Nej, en vanlig sida som visar olika text t.ex. beroende på vilket ID som visas i adressen, typ sida.asp?ID=23. Ja ni fattar :)
LLeonLMedlem sedan dec. 20025 871 inlägg Man får värdet i URL-strängen genom att använda funktionen Request.
När man väl har det värdet kan man göra rätt mycket, ex. att ta fram en speciell rad ur en databas.
Det är mycket möjligt att texten "redan finns" i filen, men chansen är väldigt liten om du syftar på nyhetssidor o.d.
Jao, request.querystring t.ex. va? Jag är inte heeeelt nybörjare :) Men jag bara undrade lite :)
KoTTeNMedlem sedan sep. 20011 722 inlägg
magnusfernstrom skrev:
Jao, request.querystring t.ex. va? Jag är inte heeeelt nybörjare :) Men jag bara undrade lite :)
Då kanske det kan vara på sin plats att plugga? :) IDG har en hyfsad förklaring av quertystring: http://www.idg.se/webstudio/pub/article.asp?id=95
Jao, men jag visste ju hur man gjorde :)
Jag har gjort det både med texten på sidan samt att hämta texten ur en databas. undrar bara vilket som är bäst.
Men plugga ska jag ändå göra ;)
KoTTeNMedlem sedan sep. 20011 722 inläggDet bästa är väl att använda en kombination av det hela. Att använda querystring för att bestäma vilken data som ska hämtas är ett dynamiskt sätt att få fram information. Annars är du tvungen att för varje id istället skapa en ny fil, med precis samma innehåll förutom just id-nummret som ska hämtas. Då faller ju hela ideen med asp och databaser.
J.N.Medlem sedan apr. 20031 660 inläggHEJ!
Men, det är väl så man gör med högbelastade webbplatser, dvs man skapar en specifik sida, då slipper man belasta servern.