webForumDet fria alternativet

timräknings-funktion

ASP

4 svar · 225 visningar · startad av force

Medlem sedan apr. 200425 inlägg
Frågan#1

Hallå.

Jag håller på att klura på en funktion som gör att jag kan lägga in hur många timmar jag har jobbat på ett visst projekt.

Så här har jag tänkt att lägga upp det:

Det ska finnas några saker i huvudmenyn:
Lägg till projekt, Lägg in timmar, Lista projekt

1. Lägg till projekt
Här ska man kunna lägga till ett projekt, som man sedan kan lägga till antalet arbetade timmar på under Lägg till timmar.

2. Lägg till timmar
Här ska man först välja ett projekt (av dom man tidigare har lagt till) och sen kunna lägga till sitt namn och antal timmar arbetade.

3. Lista projekt
Här ska man kunna välja projekt ur en lista, och när man klickar på ett av dom så kommer man till "detalj-sidan" för det projektet.
Där listas alla gånger man har jobbat och hur man timmar man jobbat varje gång.
Längst ner det totala antalet timmar.

Det kan nog bli ganska användbart tror jag...underlättar nog en hel del :)
Jag har tidigare gjort lite gästböcker och nyhetsuppdateringar så jag har lite koll på access och asp, tänkte höra här om någon har några tips på hur man ska lägga upp det osv.

Ha det bra alla!

/ force

Medlem sedan apr. 2004778 inlägg

https://www.asp.net så finns det flera olika Starter-Kits, bl.a. en TimeTracker. Den är visserligen gjord i .NET men kolla arkitekturen på den så har du något att gå efter.

ok, tack för svaret, ska undersöka lite...verkar dock ganska avancerat, jag hade tänkt att min skulle bli ganska simpel :)

jag har funderat lite, och jag tror att det som jag har fastnat på är att man ska kunna skapa en "kategori" (projektet) och sen kunna lägga in saker under denna kategori (tim-antalet).
vet inte riktigt hur jag ska lägga upp detta i databasen...nån som har nåt förslag ?

Medlem sedan apr. 2004778 inlägg

Börja nerifrån och jobba dig upp. Jag byggde själv ett projekthanteringssystem för ett antal år sedan när jag började lära mig ASP. Och har byggt ett flertal webbapplikationer sedan dess.

En enkel modell för tidrapportering kommer här:

Börja med att skissa upp de olika delarna; Användare, Projekt, Tidrapporter.

Sedan relationerna; En användare kan vara med i flera projekt, ett projekt kan ha flera användare, ett projekt kan ha flera tidrapporter, en tidrapport kan ha ett projekt.

1-1 relationer använder 2 tabeller, 1-n relationer använder 2 tabeller och n-n relationer använder 3 tabeller.
Du behöver alltså en tabell för att hantera relationen användare-projekt.

Databasmodellen blir då:

Personer
    id
    namn

Projekt
    id
    namn

ProjektMedlemmar
    personid
    projektid

Tidrapporter
    id
    projektid
    personid
    tid

Sen behöver du funktioner för:
1. Skapa och ändra projekt
2. Skapa och ändra användare
3. Lägga till användare i projekt
4. Lägga in en tidrapport

Där har du en grund att stå på. Om du skissar upp det så tror jag att du börjar haja.
Sedan kan man lägga till underprojekt i projekten (tidrapporterna kopplas då till underprojekten istället), olika projektroller, olika aktiviteter, m.m., m.m.

Men börja simpelt. Sen går man tillbaka i iterationer och bygger ut.

Sen kan man ju som vanligt rekommendera att om tid och möjlighet finns så börja kolla på ASP.NET istället. Och då finns som sagt asp.net starter-kits att titta på och använda som grund.

alright, tack !

nu blir det till att klura lite...återkommer :)

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)