Hej!
Försöker mig på att göra 3 st select count(*) i samma fråga och från 2 olika tabeller, men lyckas inget vidare.
Det är tänkt att se ut något i denna stilen:
Select Count(MessId) AS Inlagg From Debatt, Select Count(messID) AS Tradar From Debatt WHERE Orgthread=True, Select Count(AnvId) AS Users From Profil.
Koden ovan är inte under några omstänigheter tänkt att fungera som den ser ut nu, utan bara en översikt hur det är tänkt. Tabellerna har en relation i form av att AnvId förekommer i båda tabellerna.
Är det möjligt att slå ihop dem eller är det bättre att göra 3 select count var för sig?
Tacksam för hjälp!
Mvh Jörgen
------------------
*** Var går gränsen mellan långa kortbyxor och korta långbyxor? ***
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Du kan ju göra det med en union i stället.
Select Count(MessId) AS Inlagg,
'Inlägg' as type
From Debatt
union all
Select Count(messID) AS Tradar,
'Trådar'
From Debatt WHERE Orgthread=True
union all
Select Count(AnvId) AS Users,
'Users'
From Profil
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
jorgenMedlem sedan feb. 20012 412 inlägg Hej och tack LarsG!
Skulle du vilja förklara lite vad raderna inom '.....' gör?
tack på förhand!
mvh jörgen
------------------
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg det enda LarsG gör med de bitarna är att han lägger in fält med bestämda värden i det recordsetet. detta för att du skall veta vilken count som hör till vilken tabell.
recordsetet du får tillbaka kan se ut nånting sånt härnt:
541 Inlägg
67 Trådar
107 Users
mvh,
------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
can i borrow your goat?
</A>
jorgenMedlem sedan feb. 20012 412 inlägg Okey då hajar jag, tack för redogörelsen @nders!
mvh Jörgen
------------------
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg (jag hoppas bara jag tolkat LarsGs sql-fråga korrekt. är dock inte helt säker på det. om så, rätta mig gärna.)
------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
can i borrow your goat?
</A>