webForumDet fria alternativet

ASP ej bara presentationsskikt...

14 svar · 226 visningar · startad av Lukaspojken

LukaspojkenMedlem sedan maj 20011 312 inlägg

Jag funderade lite på det där med att asp och presentationsskikt...jag minns vi diskuterade det någongång...men asp kan hantera mer än bara presentationsskiktet...det kan även tex manipulera datan till databasen så enbart för presentationsskiktet är det inte...

erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg

nej html är presentationsskiktet

------------------
1 Man, 1 Million dead, The odds are just about even - Ash

html är presentationsskiktet...jag håller med men det var några här som sa att asp är det också...?

erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg

de tycker jag har fel

------------------
1 Man, 1 Million dead, The odds are just about even - Ash

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

ASP är det programmeringslager som skapar (oftast) HTML, alltså: ASP är presentationslagret.

Visst kan man lägga fem ton logik i ASP-sidorna, men då har man helt och hållet missförstått vikten av att dela upp en applikation i flera lager.

Lägger man mycket logik i presentationsskiktet så försvårar man för designers och gör systemet mindre skalbart.

------------------
skaparen av allt som är mjukt och luktar lavendel

ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Jepp, ASP är presentationsskiktet, som skapar HTML koden. Den arbetar oftast med hjälp av ytterligare skikt, affärslogik/systemfunktioner, och ytterligare ett skikt, databasen.

När man pratar skalbar lösning, så kan ett eller flera av dessa skikten ändras/utökas/användas, utan att de övriga skikten påverkas.

/T

------------------
WRITE_PORT_ULONG(devExt->Mymessage,SMART_WRITE_ACK);

Vad innebär de ytterligare skikten förutom presentationsskiktet?

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Oftast pratar man om tre lager; presentationsskikt, affärslogik och datalager. Affärslogiken är det som gör jobbet, som att behandla data, och datalagret är databashanteringen.

------------------
These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust.

[Redigerat av spango den 20 jun 2001]

Och asp hanterar alla dessa skikt eller?

Nej, i en skiktad lösning så används ASP för presentationslagret, och komponenter för logiken. Komponenterna använder i sin tur databasen.

Iof. så kan man också säga att ASP "limmar" ihop de olika lagren.

/T

------------------

[Redigerat av Toonster den 21 jun 2001]

JanspeedMedlem sedan jan. 2001510 inlägg

Ska jag vara ärlig så hajar jag inte ett jota av vad ni snackar om och om jag inte har missat något så känns det som jag inte behöver förstå vad det är ni ugglar om heller. :)

/JANspeed

Ok, så du menar att bara för att man programmerar vbscript så innebär det inte att man är i asp egentligen? Utan att många av de saker man programmerar fram är komponenter?

Förstår heller inte så mycket...:) men jag vill förstå...

CokeLightMedlem sedan juni 2000504 inlägg

Jag undrar också lite.. :) Förmodar att komponenter innebar kompilerad kod skriven i VB eller C++ t.ex...? Men om man har en massa "affärslogik" skriven i ASP, lagrad i en separat fil, som anropas från ASP sidorna på samma sätt som ovannämnda komponenter, räknas detta inte att din lösning till viss del är "skiktad", eller...?

------------------
"Between stimulus and response is a pause wherein our ability to choose lies".

Skiktade lösningar, och ibland skalbara lösningar är när man delar upp systemet i flera delar. Dessa delar är ofta helt olika typer av applikationer, kanske en scriptsida i ASP, en kompilerad komponent skapad i C/C++, en databas från en 3:e parts leverantör.

Id'en med skiktade/skalbara lösningar är att man ska kunna underhålla/utveckla dessa delar som fristående enheter. I ett webbprojekt så har man oftast delat upp detta på olika personer, HTML/design fixar asp script, programmerare fixar komponenterna och vissa skript, systemerare grejar med databasen och dataflöde/modellering.
En riktig skalbar lösning ska när som helst kunna få ytterligare "ett skal" med de befintliga systemfunktionerna intakta. Detta kan vara en ny funktion som bygger på tidigare funktioner.

Att man använder ASP kod, och delar upp koden på flera sidor, och sedan inkluderar dessa, är inte vare sig en skiktad eller skalbar lösning. Däremot kan man kalla det för en modulbyggd, eller objektorienterad lösning. Kanske i enstaka fall kan det falla under namnet skiktad/skalbar.

Detta är egentligen en mer teoretisk fårga än en praktisk. Och handlar egentligen om analys och systemering, hur man angriper ett problem, och hur man delar upp den systemmässigt.

Cokelight-> Om affärslogiken ligger som VB script i vanliga asp filer, så är detta precis vad det är, script i presentationslagret.
Det behövs fristående funktioner för att den ska kallas skiktad. Däremot kan det kanske kallas för skalbar lösning om de fristående scripten fristående kan användas/förändras.

/T

------------------

CokeLightMedlem sedan juni 2000504 inlägg

... på det viset.. Tack för svaret Toonster.

Det behövs fristående funktioner för att den ska kallas skiktad. Däremot kan det kanske kallas för skalbar lösning om de fristående scripten fristående kan användas/förändras.

Såsom jag förstod det, så är det viktiga alltså att koden i "affärsskiktet" är återanvändbar, och att skikten är oberoende av varandra, samt att ASP-kod, pga dess natur (?), i de flesta fall kommer att klassificeras som en del av presentationsskitet.

Bra, nu förstår jag lite bättre (tror jag) :)

------------------
"Between stimulus and response is a pause wherein our ability to choose lies".

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)