<%
Set Con = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
path = "DBQ=" & ("c:\wwwroot\annonser\annonsering\annonser.mdb")
Con.Open "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};" & path," ",""
SQL= "SELECT ID, anvnamn, losenord FROM login"
RS = con.execute(SQL)
namn = rs("anvnamn")
ord = rs("losenord")
Session("inloggad") = ""
angNamn = request.form("anvnamn")
angOrd = request.form("losen")
If angNamn = namn AND angOrd = ord THEN
logininfo = true
Session("inloggad") = yes
response.write("Rätt lösenord. Du är nu inloggad<br>")
response.write("<a href=""admin.asp"">Klicka här</a> för att nå annonseringen.")
else
response.write("Något blev fel vid inloggningen.<br>")
response.write("<a href=""adminlogin.html"">Försök igen</a>")
end if
con.close
set rs = nothing
%>
...om jag nu skulle vilja lägga till fler användare i tabellen 'login'. Hur ska jag göra för även de ska komma in. Som det är nu funkar ju bara det namn som ligger överst i tabellen. ngn form av loop antar jag med är osäker på hur...
Du kan hämta en specifik användare från databasen:
"SELECT ID, anvnamn, losen FROM login WHERE anvnamn = '" & request.form("username") & "';"
kolla så att inte rs.EOF har inträffat för då finns ingen användare. Finns det en användare, testa om lösenordet i request.form("password") är samma som det som hämtats från databasen (om det fanns nån att hämta).
om man nu kör en databas skall man givetvis jämföra både användarnamn och lösenord redan i sql-frågan.
strSQL = "select 1 from tblUsers where username = '" & strUserName & "' AND password = '" & strPassword & "'"
set objRs = objConn.execute(strSQL)
if objRS.eof then
'inloggningen misslyckades fett
else
'helt ok!
end if
nu förutsätter jag en hel del i koden, men jag kände mig bara tvungen att hojta lite här.
dessutom finns här på wf ett alldeles utmärkt inloggningsscript med upphovsman brw. så sök här i asp/vbscript på inloggning och brw, så hoppas jag du hittar vad du söker.
mvh,
------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
can i borrow your goat?
</A>
Jag ändrade till set.
Det verkar dock som jag har gjort något mer fel. Nu kommer jag inte inte med något av de användarnamn och lösenord som finns i tabellen 'login'. Dock inga felmess längre.