Error Type:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[Microsoft][ODBC Driver Manager] Driver's SQLSetConnectAttr failed
Vad kan detta bero på???
10 svar · 312 visningar · startad av Gika
Error Type:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[Microsoft][ODBC Driver Manager] Driver's SQLSetConnectAttr failed
Vad kan detta bero på???
Om vi kunde få se koden som orsakar felet skulle det bli lättare att hjälpa till...
------------------
/Morph
Tech Support: "I need you to boot the computer."
Customer: (THUMP! Pause.) "No, that didn't help."
Set objConnection=Server.CreateObject("ADODB.Connection")
objConnection.open "DSN=svar;UID=sa;PWD="
Set rs=Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
Efter en liten sökning KB fick jag fram följande: http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q168/3/36.asp
Kolla alltså att sökvägen till databasen är korrekt, att filnamnet stämmer samt att du angivit korrekta inloggningsuppgifter.
------------------
/Morph
Tech Support: "I need you to boot the computer."
Customer: (THUMP! Pause.) "No, that didn't help."
<%
'öppnar databasen svar'
Set objConnection=Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Set rs=Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
objConnection.open "DSN=svar;UID=sa;PWD="
'Läser in poster från tabellen tabell_svar
SQL = "SELECT * FROM tabell_svar"
rs.Open SQL, objConnection
%>
Jag har kollat och kollat och kollat....
Jag blir inte klok på var felet sitter. Jag har alltså en access databas som jag har lagt in i ODBC på min dator, den heter svar och det är den jag "ropar"på i koden. Men det blir alltså fel....Snälla någon hjälp....
Det måste vara något men att det är en accessdatabas eller att det är något fel när jag har lagt in den i ODBC för jag provade nu att byta ut svar mot Inv som är en SQL databas somjag har använt mig av förut och då fick jag upp meddelande om att tabellen inte fanns (alltså tabell_svar som ju finns i db svar..) då måste ju den kopplingen iallafall fungeraq eftersom den såg att tabellen inte fanns....Snurrigt...Hoppas att någon förstår. Skriver man annorlunda om det är en accessdatabas än om det är en SQL?
Använder man UID till en Access databas???
Jag skriver mina kopplingar så här:
<%
set Recordset2 = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
Recordset2.ActiveConnection = "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=C:\Inetpub\wwwroot\databas.mdb"
Recordset2.Source = "SELECT * FROM tabel"
Recordset2.CursorType = 0
Recordset2.CursorLocation = 2
Recordset2.LockType = 3
Recordset2.Open()
Recordset2_numRows = 0
Då behöver man inte registrera databasen i ODBC´n
//niclas "ha en skön sommar jessica =)"
------------------
ingenting är omöjligt det tar bara lite längre tid..
Jag provar det niclas! Tackar. Trodde att det skulle gå att kopiera koden rakt av från det förra fallet...(hehe)
Hade ju kunnat fråga dig direkt! Hade varit enklare!! Ha en skön sommar själv :-)
Är det skillnad om det är access 2000 databas eller access 97? Hur jag än försöker, vilken kod jag än skriver så fungerar det inte!
Testa:
<%
Set Conn=Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Conn.Open "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & server.mappath ("databasen.mdb")
%>
Sedan är det skillnad på koppling mot SQL-server och Accessdatabas ja. Men ingen stor, men ändock =)
Ska väl sedan inte skilja mellan Access 2000 o Access 97?
Konstigt fel?
Jo jag tröttnade och gjorde en ny databas och då fungerade det!
Kan det ha varit så att den första databasen la jag ju in i ODBC och tog aldrig bort den därifrån......(glömde)det gick aldrig att få kontakt med den, men när jag skapade en ny databas så fungerade det direkt!
Så alla kopplingar var nog rätt....