webForumDet fria alternativet

Include från post i databas

5 svar · 214 visningar · startad av Jaar

JaarMedlem sedan juli 2001434 inlägg

Jag har en asp fil som läser data från en databas.
I ett av fälten så står en massa text, bl.a.

<!-- #include file="annan_fil.txt" -->

Dock blir det ju så att den exekverar ssi kommandon innan asp filen, och därmed inkluderas inte annan_fil.txt

Jag har på andra sidor inkluderat asp sidor, så att byta exekveringsordningen för alla sidor går inte... hur ska jag lösa detta?

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Lagrar du kod som ska köras i databasen? Varför då?

Om sidan du skall inkludera innehåller kod du vill kunna använda dig av, då måste du använda ssi. Om sidan bara ska exekveras så kan du ju använda Server.Execute istället.

Men jag förstår inte riktigt hur du lagrar datat, eller varför du gör som du gör, så förklara gärna lite mer. :)

Engine^Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

Det går väl inte att använda #include-direktivet dynamiskt. :q

Ingen mening att lagra sånt i en databas om det inte är för kodvisning.

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Engine^ skrev:

Det går väl inte att använda #include-direktivet dynamiskt. :q

Nix. Jag var inte tillräckligt tillräcklig i mitt svar.

Så här då:

Om man ska inkludera kod som man vill tillgängliggöra för en annan sida, funktioner, databasanslutning etc, då måste man använda #include-direktivet. Du kan inte använda #include dynamiskt.

Vill man inkludera något visuellt, exempelvis en meny eller liknande, kan du använda server.execute, och detta kan du göra dynamiskt.

JaarMedlem sedan juli 2001434 inlägg

Så här är det. Våran kunden sitter i ett system och skall kunna speca 1 eller flera html sidor som skall inkluderas. Deras tanke är att de ska kunna anlita en grafikbyrå etc och då få en html sida klar.
De laddar då upp filen till en viss filarea och skriver in en include tag för att infoga sidan på ordinare sidan...

Det enda alternativet som jag ser är att jag letar efter taggen själv och sedan hämtar och infogar filen med hjälp av asp.

eller?

Engine^Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

Det enda jag kan tänka mig då är som @nders skrev.

Server.Execute(objRS("strHtmlPath"))
129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)