webForumDet fria alternativet

Behöver hjälp med Kundkorg

ASP

8 svar · 319 visningar · startad av dxilaban

Medlem sedan apr. 200429 inlägg
Frågan#1

Hej

Jag skulle behöva ha ett script på en kundkorg men utan pris..

ex

Sidan där man hämtar produkten:

Produkt - Längd - Håltagning - Tillbehör

När man sedan har valt något av produkten skall den hamna i en kund korg.

Och en sida där man samlar alla artiklarna i kundkorgen:

Kundkorg
Artikel - Längd - Håltagning - Tillbehör - Antal

Kan man använda array med session?? Vilket är bäst att använda till en kundkorg ???

Hoppas på hjälp har kört fast

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Om du är ute efter ett komplett script, utan att skriva något själv, så har du postat i fel forum. Dock, innan jag flyttar tråden till rätt forum;

1. Har du någon kod alls idag?
2. Jag anser att ett kundkorg skall ligga på servern (i databasen), om man nu inte har specifika skäl att ha den på klienten, som t.ex. prestandaskäl. Att lagra objekt i session är något som man bör vara allergisk mot (jag är iallafall det ;)) och en kundkorg i cookies tycker jag verkar krångligt.

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Lite ämnesorelaterat:

Varför anser du, OveRRidE, att en klientbaserad kundkorg inte är att föredra framför en serverbaserad kundkorg? :)

Ett par anledningar, varav allihopa jag har tappat bort i nån tråd här i forumet. ;)

1. Lättare att hantera genom en databas.
2. Skapar möjligheter för kunder att skapa sig en slags 'korg-mall' för återkommande, liknande ordrar.
3. Stabilitet, cookies och sessionscookies kan i vissa fall inte stödjas.

Hej igen

Mitt problem är. Vi har lagt våra artiklar i en databas. Nu vill jag ha en sida där man hämtar artiklar för sedan lägga ordern i en kundkorg. Men jag vill inte ha med något pris.

Sidan där man hämtar produkten:

Produkt - Längd - Håltagning - Tillbehör

När man sedan har valt något av produkten skall den hamna i en kund korg.

Och en sida där man samlar alla artiklarna i kundkorgen:

Kundkorg
Artikel - Längd - Håltagning - Tillbehör - Antal

Min fråga är! Hur lägger man sina artiklar i en kundkorg?? Jag vill inte ha någpn avancerad bara att man samlar produkterna i en kundkorg. Är det någon som har en sådan kod så hade det varit jättebra...

Någon som vet??

Medlem sedan sep. 2000215 inlägg

Precis som framgår av andra inlägg i tråden så finns det ju en massa olika sätt/tekniker att lösa sådant på och om du inte har någon kod själv, och inte något konkret problem så är det ju väldigt svårt att hjälpa dig. Bättre att köpa en färdig lösning?
Tråden är ju som sagt inte till för att begära kompletta script/lösningar, så du får nog göra en del jobb själv först.

En annan sak: Är du säker på att du inte skall lagra priset i korgen? Vad händer om priset skulle förändras under tiden som en kundorder väntar på att behandlas?
Om du tänkte dig att i efterhand hämta priset ifrån varutabellen för att på så sätt sammanställa en order, så KAN detta vara ett tillfälle då man kan acceptera redundant information i en databaslösning...
(Fast du kanske har löst det på något annat sätt?)

OK. Jag vill inte med pris! Detta skall vara en offert förfrågan. Men jag vet inte hur jag skall börja. Därför undrade jag om någon hade något förslag. Men jag tackar för alla som svarat :)

En annan sak: Är du säker på att du inte skall lagra priset i korgen? Vad händer om priset skulle förändras under tiden som en kundorder väntar på att behandlas?
Om du tänkte dig att i efterhand hämta priset ifrån varutabellen för att på så sätt sammanställa en order, så KAN detta vara ett tillfälle då man kan acceptera redundant information i en databaslösning...

Jag skulle nog vilja påstå att det är det enda sättet, såvida man inte har någon slags funktionalitet för kampanjpriser på specifika artikelnummer i en separat tabell som håller reda på dessa.

Att lagra priset i kundkorgen är nog det bästa sättet om man ser småskaligt på det, då det garanterar kunden det pris som denne godkände vid ordertillfället.

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)