webForumDet fria alternativet

3 tabeller, välj utefter sträng??

ASP

3 svar · 242 visningar · startad av eddy1

Medlem sedan aug. 2001969 inlägg
Frågan#1

Hej...

Satt och fundera på lite om jag skulle göra ett webgränssnitt för fakturering, alltså ett mindre faktureringsprogram med hjälp av asp och access.

Jag hade först tänkt mig tre tabeller med fälten t.ex...

tbl_kunder:
kund, adress, telefon.

tbl_artiklar:
id, namn, pris

tbl_fakturor
kund_id, artiklar

så om jag har en faktura i tbl_fakturor sån när den laddas in så ska den hämta information om kunden samt dom artiklar som finns med på fakturan.

Men vad jag inte vet nu är hur jag ska spara dom artiklar som ska finnas på fakturan? ska man spara alla i samma fält (artiklar) som en lång sträng och avskilja varje med typ ";" eller likande? kan man isåfall ha en funktion i sql satsen som loopar igenom och delar up strängen med artilkar för att sedan hämta dessa från tbl_artiklar med pris, namn ???

Någon som har någon annan ide eller åsikt om detta funkar eller om jag är ute och simmar ??

Mvh

Medlem sedan apr. 20022 743 inlägg

Lägg till en till tabell:

tbl_varor
id, faktura_id, art_id

Där du sparar fakturans id och artikelns id i fälten sen när det ska hämtas så hämtar du bara alla varor med rätt faktura id.

Har också gjort en faktura-tjänst i ASP och det största problemet är när man skriver ut fakturan så hamnar du sidans titel och adress överst resp. nederst på pappret (när man skriver ut från IE iallafall).

Medlem sedan aug. 2001969 inlägg

a just

det det tänkte jag inte på, internet adress och sid titel och sånt brukar ju stå där jag. Men va fan finns det inget man kan göra åt det???

går det inte göra någon utskrift mall eller något, har för mig jag läste det på pellesoft hur man anpassar utskrifterna...

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

det det tänkte jag inte på, internet adress och sid titel och sånt brukar ju stå där jag. Men va fan finns det inget man kan göra åt det???

Det tillhör webbläsarens inställningar, så det får klienterna ställa in sina läsare att inte inkludera i utskrifterna.

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
134 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
134 ms — ändringar (db)