webForumDet fria alternativet

Bildhjälp

8 svar · 286 visningar · startad av Pellsater

PellsaterMedlem sedan juli 2000154 inlägg

Har en uppgift som jag inte vet hur jag ska lösa smidigast

Han jag bygger sidan åt ska kunna lägga upp bilder smidigt från olika evenemang.

På bildsidan kommer sedan dessa bilder visas i en Iframe som man scrollar sidleds. I toppen av bildsidan visa någr thumbnails från de senaste evenemanget.

Jag har tänkt att han ska själv lägga upp bilderna via FTP och att varje evenemang får en egen mapp.

Men sen? Det blir bökigt om han måste lägga in varje enskild sökväg till databasen.
Kan man göra så att han bara skriver in ett id på evenmanget i bildDb och sedan kallar man på alla bilder för det ID:t i den bildmappen som alla bilder ligger i!

För mig står det still!!!
HJÄLP

PS. kankse ska vara i nåt annat forum istället ds.

PoffeMedlem sedan apr. 20022 743 inlägg

Antingen kan man ladda upp bilder till serverm via någon komponent och samtidigt lägga till bilden i databasen eller så kanman som du sa ladda upp via FTP och ge alla bilder för varje evenemang ett id. Då man man ta fram bilderna med FSO.

Jag hade nog valt första alternativet, men det beror på hur sidan administreras i övrigt också.

väljer jag första metoden och han har många bilder att ladda upp så kan det välta en väldigt lång tid?

Jag har Loopia och dom har ASP upload! Jag har sett hur den funkar men och jag antar at bildens namn lagras i databasen, men hur kopplar jag den då till ett evenemang

Du kan ju göra så att han kan ladda upp fler bilder på en gång.

I databasen kan du ha en tabell för bilderna med följande fält t.ex:

fldID - Räknade
fldURL - Sökväg till bilden
fldEvent - ID:t på evenemanget

Sen tar du bara fram alla bilder med det valda evenemangets id.

det funkar "nästan"

Vad dengör fel är att när jagvill se bidlerna sedan så skriver den hela den sökväg som jag har till bilden på min dator! varför?

<% 

Set Upload = Server.CreateObject("Persits.Upload.1") 
Upload.SaveToMemory

Item1 = Upload.Form("id")
response.write Item1

For Each File in Upload.Files
Connect = "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=" & Server.MapPath("../../party.mdb")

sql = "insert into Bilder(EventID, Bildnamn) values('" & item1 & "', '" & File.Path & "')" 
File.ToDatabase Connect, SQL
Next
%>
JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg

Ett litet tips: Byt ut

Connect = "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=" & Server.MapPath("../../party.mdb")

mot

Connect = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & Server.MapPath("../../party.mdb")

Du ska inte lägga in File.Path i databasen utan sökvägen till filen som den har på server.

Enklast är att bara lägga till namnet på filen i databasen och sedan i koden skriva sökvägen till mappen den ligger i på servern.

hur gör jag det?? Har petat med massa olika koder nu och får det itne att funka!
Har max 10 bilder som man kan lägga in

<% 
Set Upload = Server.CreateObject("Persits.Upload.1") 
Upload.Save(Server.MapPath("../bilder_evenemang/"))

Item1 = Upload.Form("id")
response.write Item1

For Each File in Upload.Files

sql = "insert into Bilder(EventID, Bildnamn) values('" & item1 & "', '" & File.Path & "')" 
File.ToDatabase Connect, SQL
Next
%>

Hjälp!! Detta är det enda som inte funkar!!!

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)