webForumDet fria alternativet

Select top... fast bakvänt??

ASPur ASP

8 svar · 272 visningar · startad av niclas.j

niclas.jMedlem sedan juni 2000120 inlägg

Hej.
Min kod ser ut så här:
tal2=hälften av alla distinkta poster i databasen

Recordset4.Source = "SELECT DISTINCT Top " & tal2 & " Kategori FROM leverantorer ORDER BY Kategori DESC"
Jag har ett recordset som visar den första halvan av alla distinkta poster..sen har jag Recordset4 som ska visa den andra halvan..det gör den åxå fast åt fel håll nämligen från ö-a. Jag förstår att den gör det eftersom jag använder mig av Order by DESC....men om jag inte gör det visar den precis lika som det första recordsetet??

Hängde ni med?

Finns det något annat man kan använda sig av än "SELECT TOP" för att ta ut sista halvan av alla poster??

//niclas

------------------
ingenting är omöjligt det tar bara lite längre tid..

jepsOMedlem sedan mars 2001484 inlägg

Detta borde funka:

SELECT DISTINCT Kategori FROM leveantorer WHERE Kategori NOT IN (SELECT DISTINCT Top " & tal2 & " Kategori FROM leverantorer ORDER BY Kategori DESC) ORDER BY Kategori DESC

------------------
/ jeps0

såg bra ut jepsO furutom att den visade från hälften till 1..skulle vilja ha från hälften till slut.

//niclas.j

------------------

JanspeedMedlem sedan jan. 2001510 inlägg

Kan du inte bara välja alla och sedan loopa förbi de första som du visade med TOP? :)

/JANspeed

mastermaniMedlem sedan apr. 2001147 inlägg

du kan prova med denna,

SELECT DISTINCT Kategori FROM leveantorer WHERE Kategori NOT IN (SELECT DISTINCT Top " & tal2 & " Kategori FROM leverantorer ORDER BY Kategori DESC) ORDER BY Kategori ASC

det borde fungera..

------------------
varje år så skänker svenska kyrkan pengar till AIK, det betyder att Gud är en gnagare.. (AIK:are)

JanspeedMedlem sedan jan. 2001510 inlägg

Typ så här kanske? :)

For i to tal2
Recordset4.MoveNext
Next

/JANspeed

jag kom på att du har en till DESC, byt ut den oxå mot ASC

DESC = fråntagande
ASC = Tilltagande

------------------
varje år så skänker svenska kyrkan pengar till AIK, det betyder att Gud är en gnagare.. (AIK:are)

sorry...nätverket låg nere några minuter...suvveränt att så många vill va med å hjälpa mig..tusen tack.
löste det under avbrottet....

det funkade så här:
SELECT DISTINCT Kategori FROM leveantorer WHERE Kategori NOT IN (SELECT DISTINCT Top " & tal2 & " Kategori FROM leverantorer ORDER BY Kategori ASC) ORDER BY Kategori ASC
precis som mastermani sa...

//niclas

------------------

Vad kul att de fungerade :)

------------------

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.c74b5be1
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)