MengMedlem sedan feb. 2003549 inlägg Tjena goddag hallå, nu har jag suttit här och letat och letat igenom forumet efter hjälp med att öppna en wordfil utanför IE´s fönster. Detta har jag också lyckats med! och koden som behövdes var denna:
<HTML>
<HEAD>
<SCRIPT LANGUAGE=VBScript>
Dim objWord
Sub Btn1_onclick()
call OpenDoc("file:///R:/Teknisk%20dokumentation%20930.xxx/test.doc")
End Sub
Sub OpenDoc(strLocation)
Set objWord = CreateObject("Word.Application")
objWord.Visible = true
objWord.Documents.Open strLocation
End Sub
</SCRIPT>
<TITLE>Launch Word</Title>
</HEAD>
<BODY>
<INPUT TYPE=BUTTON NAME=Btn1 VALUE="Open Word Doc">
</BODY>
</HTML>
Detta funkar också fin fint och jag vill lägga in det i min dokument databas, där fick jag lite problem.
Måste själva VB scriptet ligga inom <HEAD> taggarna?
sen vill jag gärna kunna skriva
call OpenDoc("file:///R:/Teknisk%20dokumentation%20930.xxx/<%=dokumenter("navn")%>")
Så man direkt i dokument indexet kan välja att öppna filen direkt i word och den dynamiskt fattar vilken fil det är.
Kan man göra en lite "if" funtion så att detta bara går när de sista 3 bokstäverna är doc i "navn" och en "else" för om det är allting annat så ska den öppnas via en vanlig "href".
Hur skulle isåfall en sånn funtion se ut?
Nu blev det mkt på en gång men ni kanske kan hjälpa? jag är mkt taksamm för hjälp iaf.
MengMedlem sedan feb. 2003549 inlägg Äsh ingen som ville svara på det märker jag, jag har iaf löst problemet med att få VB scrpitet till att funka på sidan.
Hur gör jag om jag vill ha en funtion som ser ut så här
If 'de sista 3 bokstäverna i "navn" matchar "doc"' then
Response.Write "<a href="word.asp?id=<%=dokumenter("id")%>" target="content"><%=dokumenter("navn")%></a>"
Else
Response.Write "<a href="R:\Teknisk dokumentation 930.xxx\<%=dokumenter("navn")%>" target="_new"><%=dokumenter("navn")%></a>"
End If
MengMedlem sedan feb. 2003549 inlägg Känns som jag snackar med mig själv =)
Nu har jag funtionen, men den funkar inte. Alltså när det är ett dokument med sissta 4 ".doc" så skriver den ändå det som står på Else varför?
<%If Right(RS("navn"), 4) = ".doc" then%>
<INPUT TYPE=IMAGE src="../include/images/OpenWord_up.gif" NAME=Btn1 alt="Åbn i Microsoft Word" border="0" style="height: 34px; Width: 191 px"><br>
<%Else%>
Yada Yada
<%End If%>
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg skriv ut Right(rs("navn"),4) i else-delen ?
MengMedlem sedan feb. 2003549 inlägg Jag får det feean inte att funka ändå allså samma resultat när jag väljer en .pdf eom .doc
<%If Right(RS("navn"), 4) <> ".doc" then%>
<%Else Right(RS("navn"), 4) = ".doc"%>
<INPUT TYPE=IMAGE src="../include/images/OpenWord_up.gif" NAME=Btn1 alt="Åbn i Microsoft Word" border="0" style="height: 34px; Width: 191 px"><br>
<%End If%>
Precis som den läser fel eller något?
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Så där kan du inte skriva. Vad får du ut med en response.write av right()... ?
MengMedlem sedan feb. 2003549 inlägg Nä men detta borde ju funka:
<%If Right(RS("navn"),3) = "doc" then%>
Word dokument
<%Else%>
Inte ett Word dokument
<%End If%>
Men det gör det inte!
Så här kan de posterna i navn se ut:
930000008UK.doc
930830041UK Outlet dif cone.pdf
osv..
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Ja... och om du skriver ut Right(RS("navn"),3) med response.write ???
MengMedlem sedan feb. 2003549 inlägg så här:
<%If Right(RS("navn"),3) > "doc" then
response.write "Dette er ett Word dokument"
Else
response.write "Dette er IKKE ett Word dokument"
End If%>
?
Funkar inte den visar fortfarande "Dette er IKKE ett Word dokument" fast det är en word fil
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Nej, jag tar och provar att skriva det en fjärde gång: ;)
Response.write Right(RS("navn"),3)
MengMedlem sedan feb. 2003549 inlägg amen vafaaaannn, förlåt att jag svär men det hjäper ju inget att jag skriver den sattsen när vartenda jävla post i databasen innehåller 2 mellanrum till att sluta med... och det är 4500 poster, Gaaah ska jag behöva ta bort dem för hand =) HAHA men tack för hjälpen Anders!!!!
MengMedlem sedan feb. 2003549 inlägg går nämligen inte att ta ersätt på mellanrum vad jag vet..
MengMedlem sedan feb. 2003549 inlägg Eller jo det gick, skulle bara ställa sökningen på att matcha delar av posten och inte hela.. Måste ha blivit något tjafs när jag importerat från textfil till Access. Hehe =) Tack så mycket för fel sökningen @nders nu funkar det!
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Jag kände nästan på mig att det skulle ligga och släpa lite mellanslag i fältet. ;)
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg
@nders skrev:
Nej, jag tar och provar att skriva det en fjärde gång
hihihi.... :e
Ja, det blev ju en aningen tjatigt.
Den lätta vägen: Gör som mentor-m@rsvin säger med detsamma.
Den lärdomsrika vägen: Vägra lyssna på WF:s mentorer. ;)
MengMedlem sedan feb. 2003549 inlägg Hehe förstog ju aldrig vad han menade förren fjärdegången, trodde ju han hakat upp sig :birp