webForumDet fria alternativet

access var?

7 svar · 212 visningar · startad av kvertes

kvertesMedlem sedan apr. 200128 inlägg

Hej.
Jag proggar asp och ska börja jobba med access databaser hade jag tänkt. Vad behöver jag för program? Var kan jag hämta dem? Jag har ingen egen server utan hyr utrymme av leverantör.
Jag vet att denna fråga skulle passa bättre i access forumet, ni får ursäkta mig för det, men de är så sega med att svara där.
tack!

RossifumiMedlem sedan okt. 20001 558 inlägg

Tja, har du Access så klarar du ju dig :q

------------------
"When the 500 isn't right, you're in hell, when a Superbike isn't right, it's ok"
Valentino Rossi, Nastro Azurro Honda

kvertesMedlem sedan apr. 200128 inlägg

Jag själv har inte access. Kan man inte ladda hem det nånstans eller kostar det mumma att köpa?

MorphMedlem sedan juli 2000534 inlägg

Access ingår i Office Proffesional samt Premium. Är osäker på om det går att köpa separat.

[r]: Gjorde lite efterforskningar. Access kan köpas separat. Access 2000 Sv kostar exempelvis 3956:- inkl moms på http://www.pcexpress.se
------------------
/Morph

Tech Support: "I need you to boot the computer."
Customer: (THUMP! Pause.) "No, that didn't help."

[Redigerat av Morph den 12 jun 2001]

PatrikBMedlem sedan mars 20002 836 inlägg

... fast du behöver inte ha programmet för att kunna skapa access-databas filer.
Sök på ADOX här på forumet så får du upp ett par inlägg som beskriver/förklarar/kod om hur du gör för att skapa en access db. Sedan kan man ju lägga till tabeller, fält, PK etc med hjälp av ren SQL ..

cya,
PatrikB

------------------
*Det jämnar ut sig sa han som sket i byxan och satte sig ned*

RossifumiMedlem sedan okt. 20001 558 inlägg

PatrikB >> Kan du verkligen skapa databasen? Eller kan du bara ändra i en befintlig...

------------------
"When the 500 isn't right, you're in hell, when a Superbike isn't right, it's ok"
Valentino Rossi, Nastro Azurro Honda

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Om man inte är rädd för fläskiga downloads kan man använda Access-kompatibla StarBase i programsviten StarOffice, som är gratis.

------------------
These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust.

PatrikBMedlem sedan mars 20002 836 inlägg

Rossifumi:
ja, jag kan skapa en helt ny databas med hjälp av ADOX.Catalog, Server.CreateObject("ADOX.Catalog")

fast ... det kräver ju Jet.4.0.OLEDB providern förståss ...

cya,
PatrikB

------------------
*Det jämnar ut sig sa han som sket i byxan och satte sig ned*

139 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)