webForumDet fria alternativet

Snabbguide för ASP

ASP

9 svar · 297 visningar · startad av Alpha II

Medlem sedan maj 20002 993 inlägg
Frågan#1

Jag kan redan PHP, men skulle nu även vilja få en inblick i ASP för att slippa alltid vara så plattforms beroende.

Har ni några bra sidor där de går igenom språket relativt snabbt utan så mycket basic utan mest syntaxen och annat som skiljer sig åt från t ex PHP?

Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

Läs igenom Vides sida: https://www.webeye.nu

Läs igenom DevGurus ASP Introduction

Sedan ska det bara vara att skapa :)

Medlem sedan nov. 2003266 inlägg

Eller idg.se/webstudio :h

Medlem sedan jan. 2003252 inlägg

Re: Snabbguide för ASP

Alpha II skrev:

Jag kan redan PHP, men skulle nu även vilja få en inblick i ASP för att slippa alltid vara så plattforms beroende.

Nu kanske detta är lite off-topic men vilken plattform kan man köra ASP på som man inte kan köra PHP på?

I varje fall så kan du ju alltid kicka in lite på https://www.aspsidan.nu

Windows CE? ;)

Re: Re: Snabbguide för ASP

Känning skrev:

Alpha II skrev:

Nu kanske detta är lite off-topic men vilken plattform kan man köra ASP på som man inte kan köra PHP på?

I varje fall så kan du ju alltid kicka in lite på https://www.aspsidan.nu

Jag uttryckte mig lite dåligt. Jag vill helt enkelt inte begränsa mig. Jag vill kunna arbeta med webbprojekt oavsett vilket språk de är skrivna i. :)

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Mog skrev:

Eller idg.se/webstudio :h

Till viss del kan man läsa igenom IDG:s ASP-sektion, men när det kommer till databaser så ska man skippa den delen. IDG's databasartiklar är inte bra. :l

Jag kommer också ihåg ett login-script som IDG hade i ett exempel, ett script där man kunde logga in med sitt användarnamn och sen vilket lösenord som helst - bara lösenordet fanns i medlemsdatabasen. :x

Hur som helst - jag rekommenderas Vides sajt webeye.nu starkt. MYCKET bra artiklar. Vidare så finns det en del bra på Pellesoft.se.

Förresten - jag tycker inte att du ska satsa på ASP - det är det förflutna. Mycket bättre att då satsa på ASP.NET. Även där finns det bra artiklar på Vides sajt. :)

Så man känar ingenting på att ha koll på ASP innan ASP.Net? Jag har aldrig satt mig in i hela den här .NET grejen. Har ni lite lästips för ASP.Net också?

\red: Såg att du tipsade om vides site. Men fler förslag är välkomna! :)

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Alpha II skrev:

Så man känar ingenting på att ha koll på ASP innan ASP.Net? Jag har aldrig satt mig in i hela den här .NET grejen. Har ni lite lästips för ASP.Net också?

\red: Såg att du tipsade om vides site. Men fler förslag är välkomna! :)

Det är nog bättre att inte lära sig ASP innan ASP.NET, har jag en känsla av, eftersom skillnaderna är relativt stora.

I .NET kan du använda en mängd olika riktiga programmeringsspråk istället för VBScript eller JScript som ASP utgör. Kan du redan ASP är det inte så farligt, men att lära sig ASP bara för att sedan lära sig ASP.NET känns lite fel.

Jag skulle nog dock vilja säga att det är bra att kunna själva tänket runt webbprogrammering om man vill satsa på .NET. Men det är inte ett krav.

Jag har vänt mig till ASP.NET Web lite då och då för att komma igång med olika saker och deras Quickstart är väl relativt bra för att komma igång även om dom enligt mig inte visar speciellt bra objektorienterade exempel.

Det kan nog vara en bra början ändå :)

Microsoft ASP.NET Quickstarts Tutorial

287 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
153 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
154 ms — ändringar (db)