En bra början är ju att lära sig ASP från grunden. ;)
------------------
"Datorer behöver i framtiden inte väga mer än 1,5 ton."
Popular Mechanics, 1949
10 svar · 196 visningar · startad av Lukaspojken
Som tex PatrikB:s paging-script...när jag tittar på den så är det inte mycket jag förstår...eller inte tala om rymdknark:s upload-script...var lär man sig att programmera så? Det känns som det är nån annan programmering nästan...
En bra början är ju att lära sig ASP från grunden. ;)
------------------
"Datorer behöver i framtiden inte väga mer än 1,5 ton."
Popular Mechanics, 1949
man kan väl säga så här: PatrikB är inte riktigt nybörjare... ;)
kunskaper kommer när man arbetar aktivt med språket / plattformen. man kan dessutom gå på högskolan eller läsa kurser irl för att få en himlans bra grund att stå på.
bara man aldrig ger upp så lär man sig nya saker hela tiden, och så småningom kommer du också dit.
mvh,
------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
can i borrow your goat?
</A>
Som @nders säger... Det bästa är nog att arbeta med ASP, hela tiden utveckla nya saker.
Fastän du hatar communitys så kan du göra dig ett eget bara för att du lär dig så mycket på köpet :)
------------------
"When the 500 isn't right, you're in hell, when a Superbike isn't right, it's ok"
Valentino Rossi, Nastro Azurro Honda
Ni är väl inga nybörjare heller...och jag ser mig heller inte direkt som novis...för grunderna har jag lite koll på...men hur går man vidare...var finns vidareutvecklingskurser...som är lätta att förstå...nybörjarnivå på den nivån...nån som har en bra länk till en svensk site eller en bok...
Jag har gjort mitt community redan...:) behövs bara lite finputsning och optimering sen är jag väldigt nöjd...
Nån sa till mig en gång.....tror det var PatrikB
jag försöker lära mig en ny sak varje dag
sen, på bra böker kolla FAQ:n http://cgi.webforum.nu/wf/arkiv/asp_faq.html#bocker
------------------
ibland tror jag att jag kan lite för lite än vad jag kan ....
Nån sa till mig en gång.....tror det var PatrikB
Citat:
--------------------------------------------------------------------------------jag försöker lära mig en ny sak varje dag
Jepp, det var det ;o
Det man kan göra är att kolla i olika böcker, läsa artiklar som publiceras ute på nätet (finns en hel del olika ställen), ladda hem olika script från "scriptbanker" etc. och kolla hur de har löst olika problem.
Det man får göra då är att kolla koden rad för rad och hoppas att det finns någorlunda bra kommentarer :o och sedan försöka att förstå hur funktionen/subben etc funkar.
Sedan sitter jag typ minst 8 timmar om dagen och kodar ASP, jepp, jobbar med det och då ställs man hela tiden inför nya uppgifter/utmaningar att lösa och komma runt på ett smidigt sätt och kombinationen av allt ovan tror jag att man lär sig på.
Om jag inte har ngt intressant projekt på g utan mer rutinartat så kan man alltid hitta på olika små script att koda på ett par olika sätt, dvs inte nöja sig med det första sättet utan försöka att komma runt problemet på ett annat sätt.
@nders:
man kan väl säga så här: PatrikB är inte riktigt nybörjare...
Thanx
... känner mig fortfarande som en nybörjare ....
OJ!,
en annan sak som man lär sig mega mycket på är att hjälpa alla er här på wF, kompisar etc. bara det är ju "små script" att sätta tänderna i och försöka att lösa :p
cya,
PatrikB
------------------
*Det jämnar ut sig sa han som sket i byxan och satte sig ned*
[Redigerat av PatrikB den 11 jun 2001]
En sak som är väldigt bra att göra, är att ta sig vatten över huvudet. Man ger sig in i någonting som man inte tror sig ha en chans att klara, och vägrar att ge upp (eller be om hjälp!) innan det är klart. När man har gjort det, gör man om det och gör alla de saker man upptäckt att man borde gjort från början.
En annan sak som jag tycker är bra att satsa på är kvantitet. Man får många fina insikter när man lär sig sitt tredje/fjärde/femte/sjätte programmeringsspråk.
\r Att inte bara ägna sig åt webbprogrammering är också ett hett tips. Man blir lätt bortskämd då.
------------------
These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust.
[Redigerat av spango den 11 jun 2001]
http://www.idg.se/webstudio/asp
------------------
sZ][Cogo
<-| STARZINGER |->
[Redigerat av Cogo den 12 jun 2001]
Jag har gått igenom IDG-kursen...men tack ändå, cogo...
Tack för alla råd allihop...jag känner att jag har en vilja som kommer att göra mig till en hyffsad programmerare i framtiden...:) så jag kommer finnas här i wf-familjen ett bra tag framåt...:)