webForumDet fria alternativet

Medlemmars position på webbsajten

Webbutveckling

11 svar · 437 visningar · startad av ampy

Medlem sedan feb. 20011 498 inlägg
Frågan#1

Undrar hur vBulletin har löst denna applikation ur designmässig synpunkt i databasen.

Antar att man på varje sida har en sql-sats som skriver in i databasen var man befinner sig. Men om man har många besökare samtidigt på sidan kan det bli ett stort antal inskrivningar till databasen på en kort tid vilket resulterar i att servern får jobba mycket, vilket gör att även webbsajten tar längre tid att ladda, inte sant?

Eller blir det inte så stor märkbar skillnad?

Medlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Jag tror inte att den informationen lagras i en databas.

Ok, informationen kanske sparas i en applikationsvariabelarray?

Det skulle iofs vara en lösning. :)

Någon av utvecklarna på webForum som kan verifiera att informationen inte lagras i en databas?

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Någon av utvecklarna på webForum som kan verifiera att informationen inte lagras i en databas?

Det vet jag inte. :)

Däremot kan jag verifiera att jag tror att den lagras i en tabell i databasen.

Jag ska försöka komma ihåg att kontrollera detta lite närmare vid tillfälle.

Mvh

Ok, väntar med spänning. :)

Har funderat framåt och tillbaka om man ska använda sig av en databas eller en applikationsvariabel-array. Både har sina för- och nackdelar.

Med en databas belastas väl maskinen mer? Det skapas även en massa trafik mellan www- och mysql-servern.

Med en applikationsvariabel-array kan inte flera stycken skriva till arrayen samtidigt. Vilket kan skapa en del väntetider om det är många online samtidigt på webbsajten, arrayen ska ju trots allt uppdateras varje gång en undersida laddas.

Så vad är egentligen bäst att använda? Har några andra här skapat en liknande online-tjänst? Vilket teknik har ni i så fall använt er av?

Språket det handlar om är ASP vilket kan medföra sina för- och nackdelar.

Efterforskningar har visat att det inte är omöjligt att datan lagras i en tabell, det är till och med troligt. En vanlig enkel tabell med användar-id, senaste besökssida, timestamp och lite såna grejer.

Vid varje sidhämtning uppdateras alltså tabellen.

Exakt hur allt hänger ihop vet jag inte, då jag är dålig på php, men fungerar gör det. ;)

- - - - - - -

Eftersom det nu gäller asp hade jag använt applikationsvariabler (vars motsvarighet inte finns i php har SPiN lärt mig idag), och hoppats på att kunna nyttja global.asa-subrutinen Session_OnEnd för att rensa i applikationsvariablerna. Jag har dock aldrig gjort ett online-liste-system, så jag vet egentligen inte first-hand vad som är bäst. Men jag vet iaf vad jag skulle gett mig på att försöka med. ;)

Mvh

Session_OnEnd är ju inte direkt 100% pålitlig, eller har man fixat det i den sjätte versionen av IIS?
Jag har mest använt mig av IIS 5.x och har då stött på en hel del problem med Session_OnEnd.

Jag har bara använt Session_OnEnd på IIS4, och då funkade det sisådär.

Vad jag har förstått funkar Session_OnEnd bra för vissa, och mindre bra för andra, och artiklar hos Microsoft gör gällande att dessa problem är mer eller mindre konfigurationsproblem.

Så: jag vet inte. Andra vet kanske. :)

Mvh

Blir nog till att ta göra en databas-lösning trots allt eftersom Session_OnEnd inte är 100% pålitlig.

@nders: Kan du inte ta reda på vad vBulletin använder sig av så snabbt som möjligt? :)

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

ampy > dög inte det här svaret då?
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=788246#post788246

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)