Jag tänkte passa på nu när jag har semester och allt att komma igång med att lära mig använda databaser på webben.
Jag kan Perl hyffsat, har använt det för att skapa www boards, gästböcker (eftersom jag inte ännu kan skapa databasdrivna webbsidor så sparas resultaten i en mappstruktur) och för att skriva små program som t ex uppgraderar html till xhtml.
Sedan är jag bekant med att använda Apache webbserver på Win32, samt har viss erfarenhet av att skapa databaser i Microsoft Access.
Vad föreslår ni att jag ska satsa på för att komma igång?
Kan jag hålla mig till Perl eller bör jag satsa på att lära mig något annat språk, t ex PHP, Python eller VB?
Om du är sugen på att byta miljö är ju alltid .Net-plattformen att rekommendera. ;) Idagens läge är det nog inte så användbart att gå vägen via PHP/ASP(Vbscript, JScript).
Satsa på php/mysql till en början tycker jag. Finns mängder med färdiga script (gratis) som man kan ladda ner och studera. Man lär sig mycket på att se hur andra gör. Sen att all programvara som krävs är gratis och att de fungerar crossos är ju också en fördel.
I och med att du redan kan Perl så är Php lätt att lära sig. Du behöver i princip bara glo igenom de första kapitlen i on-linemanualen och sedan använda referensdelen när du behöver specifika funktioner: http://se.php.net/manual
Jag lärde mig Perl först men gick över till Asp när jag började med databaser. Jag fastnade dock aldrig för det, för det var så krångligt och omständligt. Så en dag, några veckor senare, upptäckte jag Php och det var som att komma hem igen. Helt plötsligt var allt enkelt, ja till och med enklare än Perl. Att det dessutom lånat mycket från C gjorde ju inte saken sämre.