webForumDet fria alternativet

DataBasmodelleringsprog FREE

Webbutveckling

10 svar · 413 visningar · startad av Nöff

Medlem sedan nov. 2003569 inlägg
Frågan#1

Haj.

Finns det något visuellt databasmodelleringsprogram därute som man kan ladda ner snabbt, och dessutom är FREE?. Där man kan rita upp tabeller och relationer och sånt?.

Hittade ett program som är lätt att använda, litet, perfekt.

http://www.visi.com/~jjanssens/

precis vad jag letade efter.

Medlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Flyttas från SQL

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Tacksam för feedback om du fick det att fungera.
Jag kunde inte importera. När jag körde ut ett litet exempel kom inte relationer med vid importen.
Hör gärna av dig med kommentarer. Jag kör med Visio och det är ju inte fritt så det vore bra med ett litet enklare program.

Hmm jag tror inte den kan kirra relationer vid export. Den bygger nog bara upp tabellerna. Men dock, för mig passar den perfekt, är lite trött på att rita upp databaser på papper :) .

1 min efter: Eller jo, den kan iaf exportera relationer ser jag :h

Medlem sedan dec. 19995 874 inlägg

Detta fungerar ganska bra

http://www.lysator.liu.se/~alla/dia/

Hmm.

det där med relationer inbyggt vid uppbygnaden av tabeller.
nån som kan förklara varför det är nödvändigt?, jag har ju alltid fogat samman tabellrelationerna med SQL satser i programmet istället. vad är fördelarna med att ha det i CREATE koden?
såsom FOREIGN KEY(ID) REFERENCES kund (kundID));

Foreign keys används för att undvika att man får data som inte hänger ihop.

Om man har en foreign key från A till B så kan man inte lägga till poster i A utan att de finns i B och omvänt kan man inte ta bort en post från B om det finns en refererande post i B.

Menar du något annat när du säger relationer? I SQL så finns det egentligen inget som heter relationer.

Hmm. så relationer kan man bara ange när man väl ska göra sina SELECT, INSERT, UPDATE satser då?. Så det finns inga relationer direkt i databasen?.

Nja, jag tycker inte man anger en relation i en SQL-fråga. Man ställer bara ett (join)villkor

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

I en modellering av en databas kan det vara på sin plats att visa relationer för at klargöra vad som hänger ihop.

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)