webForumDet fria alternativet

Hämtar ej mail

Webbutveckling

2 svar · 401 visningar · startad av clarkbones

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg
Frågan#1

Hej!

Jag ska hjälpa ett litet företag med deras krånglande mail, då de tappat förtroendet för det företag som sköter IT-supporten idag.

Användarna har Outlook 2002 och är anslutna till en Win 2K server. Ibland, men inte alltid får de följande felmeddelande då de skall skicka/hämta mail:

Uppgiften M Karlsson - Skickar och tar emot rapporterade felet (0x800CCC0F): 
Anslutningen till servern kopplades från. Kontakta serveradministratören eller Internet-leverantören 
(ISP) om problemet kvarstår.

Problemen kan vara några timmar för att sedan försvinna utan att något gjorts.

Eftersom jag kan hämta deras mail från leverantören av e-mailtjänsten från min dator, så är det inget fel hos dem. Det fungerar att surfa för användarna så det verkar inte heller vara fel på själva internetanslutningen. Rimligtvis ligger felet på det lilla bolagets server.

Eftersom jag inte varit där än och kikat så vet jag inte exakt vad servern innehåller och dess konfiguration. Jag skulle ändå uppskatta om någon har några tips på var man skall börja felsöka.

Har sökt lite på knowledge base och det kan peka mot problem med antivirusprogram...

Event Viewer kanske kan vara en ände att börja i?

Medlem sedan jan. 2003573 inlägg

Det där fenomenet har drabbat mig flertalet gånger, framför allt i Citrixmiljö. Har iofs bara letat väldigt ytligt efter problemet utan att hitta något konkret.

Problemet brukar dock "lösas" genom att avsluta Outlook och gå in igen. Rätt lösning på problemet är annars att säga till kunden att skaffa en Exchange-kärra.

/M

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Tack för din hjälp, att avsluta Outlook och gå in igen kommer nog kunden inte tycka är en bra långsiktig lösning.

Exchange vet jag vad det är, vet dock inte om de har det på servern alls. Ska dit imorgon och kika på servern så då får vi se vad som händer. Återkommer säkert då...

271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
144 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)