Ett alternativ är http://www.sapdb.org/ har inte provat det själv.
Ett annat alternativ som brukar nämnas är postgres.
11 svar · 369 visningar · startad av Smultron
Håller på att försöka att utveckla en applikation som använder sig av MySQL databas just nu.
Men om jag skall kunna sälja produkten vill jag att det skall bli så lite krångel som möjligt för administratören, och så små kostnader som möjligt, både för konsumenter som för mig själv.
Jag vill också använda någon databas som ej kräver någon speciell installation, vilket MySQL gör...
Finns det några alternativ?
Skulle man kunna använda sig av XML eller vad kan det få för komplikationer?
Ett alternativ är http://www.sapdb.org/ har inte provat det själv.
Ett annat alternativ som brukar nämnas är postgres.
mm, är helst ute efter en databas som ej kräver någon installation på servern utan att man kan kolla igenom databasen att ha någon speciell applikation installerad på servern, måste väl finnas nån??
snälla hjälp...
Access? (Om det nu är Windows vi talar om.)
mjo det funkar ju, men det kan bli segt, och så vi jag ju ej vad kunderna använder för plattform?
Kan vara Windows kan vara Linux, skall helst funka på både och
Ja du. En plattformsoberoende databas som inte är en egen applikation utan filbaserad och är snabbare än Access. Det blir nog svårt.
Om du tycker Access är seg så vill du nog inte tänka på hur en XML-baserad skulle bli. (För att inte tala om den lagringsmässiga over-headen.)
Är det inte mycket bättre att du skriver din applikation så att den kan använda olika databaser i botten så att kunderna själva kan välja?
mjo ios, men grejen är att alla problem med licenser för olika databaser osv, men har du tips på hur jag skall skriva för att få stabilt med alla databaser?
kanske endast skall göra den med Access till en början, alltså för Windows Servrar och då krävs det väl endast att jag som har skapat databasen behöver en licens eller?
Smultron skrev:
men har du tips på hur jag skall skriva för att få stabilt med alla databaser?
Nej, inte egentligen. Jag vet inget om din applikation: Vad den är skriven i, om den är webbaserat eller nåt annat.
Men om det tex handlar om en Windows/ADO-applikation så är det ju normalt inte mycket konstigare än att man byter ut connection-stringen och försöker hålla sig till en minsta gemensamma nämnare vad gäller SQL:er.
Smultron skrev:
kanske endast skall göra den med Access till en början, alltså för Windows Servrar och då krävs det väl endast att jag som har skapat databasen behöver en licens eller?
Ja .. licens till vad? En access-databas är bara en fil. Om du råkar ha använt Access-frontenden i Office-paketet till att ha tillverka den så bör du ju personligen ha licens till denna, såklart. (Men det är ju inget som berör slutanvändarna av din applikation.)
mm, en webbapplikation skriven i PHP skall det vara, och ja, jag har licens till Office paketet. Det är det som räcker alltså
mm, en webbapplikation skriven i PHP skall det vara,
Ja, isåf har du väl goda möjligheter att anpassa din kod till olika databaser med små ändringar. Php stöder ju många databaser "native" och på Windows kan du ju koppla dig mot vad som helst via oledb/odbc.
jag har licens till Office paketet. Det är det som räcker alltså
Ja, som sagt, du behöver inte ens det. Hur du tillverkat databasfilen är din ensak. Du kan ha använt Staroffice, en hemmagjord front-end eller fått den av nån annan.
mm ok då förstår jag, men om jag satsar på att göra applikation i PHP för Windows och använder en Access databas, vad blir komplikationerna.
Är access tillräckligt snabb och hur många användare kan använda databasen samtidigt då?
men om jag satsar på att göra applikation i PHP för Windows och använder en Access databas, vad blir komplikationerna.
Problemet blir naturligtvis att du, som du själv misstänker, får en sämre skalbarhet om du väljer en filbaserad databas i botten. Men eftersom du enligt huvuvdfrågan ville undvika en databasmotor som måste installeras så blir det det som blir priset.
Sen finns det ju återigen inget som hindrar att du implementerar stöd för mer än en DMS. Det beror ju på hur seriös du är med din applikation, vad den ska användas till, kundernas krav osv, osv ..