jag håller på att göra ett litet skolprojekt men har nu kört fast.. och tänkte då att kanske ngn på wf kunde komma med en smart lösning..
projektet går ut på att jag skall designa upp hur en databas i en videobutik skall se ut..
problem 1
just nu har jag två olika tabeller för anställda och kunder.. och båda kopplade till uthyrning.. mha kundens persnr och den anställdas anst.nr.. för att registera uthyrningarna och vem som har hyrt ut.. men min fråga är hur gör man om den anställde är en kund? måste man lägga in den i kunder också eller kan man på ngt sätt koppla så att den anställde kan ses som kunde med???
problem 2
hur kan man göra för att man skall kunna registrera varje specifik uthyrning av filmer.. varje film av varje sort skall ha en unik identifierare.. så man kan ha kontroll på när filmen utlånades, lämnades tillbaka samt skall lämnas tillbaka..
På ettan svarar vi registrera honom som kund.
På tvåan svarar vi gör en nyckeldb med
vem, vad, av vem, när, åter. Det tre första fälten pekar uppåt och de två sista är datumfält. Möjligt skall du ha med en pekare till en prisgrupp också Fjärde fältet skulle då bli varför.
Ja det blir enkalre så man kan diskutera att en person kan ha olika roller men i detta fallet skall den anställde registreras som kund när han skall vara det.
Filmen kan ha ett unikt artikelnummer den tabellen kan sedan peka på filmen och genren.
Nja Varje exemplar får ett individuellt artikelnr (borde vara löpnummer) som systemet tar fram vid ankomstregistrering och som skrivs ut på den streckkodsetikett som senare används vid all hantering av denna individ. Sträva efter att avköna nycklar!
Dvs lagra inte information i begrepp som datorn ändå kan hålla reda på Och i Person i tabellen uthyrd skall bara lagras en nyckel till personen.
Jag gillar vad jag ser vid en första anblick. Skall skriva ut och kolla. Jag tror att du skall vara försiktig med kopplingen Anställd till person. Gillar verkligen din grej med postnummer, trodde jag var nästan ensam om sånt.
Vill du ha tabellen? Återkommer senare.
Nja Inte helt riktigt.
Först förstår jag inte Person och Kund
Sedan är det order och orderrad är det till leverantör eller är det varje kundtillfälle? Onödigt många som jag ser det.
Förklara hur du tänkte i vanliga ord! :q
från lev(som inte finns med) går det till order.. i en order kan man ha olika rad(produkter) och denna infon tas från film(produkter).. sedan kommer problemet.. hur får vi alla filmer indelade med olika uniktnr.. sedan flyter d på.. person har vi bara där tillfälligt så de kan du bortse... =)
460 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e