Fick lära mig hur man indexerade olika tabeller häromdagen.
T.ex. att man gjorde ett index av 2 tabeller så att det blev en 3:dje. Vilket gör att sökningar med relationer görs mycket snabbare antar jag ?
Oftast så söker vi i databaser och använder relationer.
Så oftast så borde detta vara optimalast har jag förstått.
Men jag undrar om jag mest skall använda databasen för uppdateringar eller lägga in data. Och kanske göra någon sökning då och då. Då skall man väl egentligen inte använda en indexdatabas ? För insert och update får ju mer rader att ändra och skriva till ?
Har jag fattat detta rätt eller är det något som är fel?
Så en annan kortfattad fråga finns det någon gång då man skall göra många sökningar många insättningar fast där bara join utan indexdatabas är ett bättre förslag. Ge gärna något bra exempel.
Sedan.
Har jag inte fattat exakt hur SP fungerar för att göra allt snabbare ?
Är det så att SP kanske skapar någon cache info om var den skall hämta allt detta som frågan ställs ?
Och en följd fråga på den förra. Är index bra att ha på små databaser ? Alltså hjälptabell index.
Finns det några mer slags indexering man kan göra i en databas.
Har en kompis nämligen som menar att man ALLTID skall använda hjälptabeller (indexering). Men jag tvivlar på att det alltid skall vara så som t.ex. när man nästan bara skriver till databasen för då måste man ju göra 2 st insert kommandon istället för 1.
Allt beror ju på i vilket härad du befinner dig. Pratar vi om under hundra tusen poster kvittar det. Om det är mycket stora postmängder kan du kanske reallokera vissa delar under dötid.
Men dom vanliga SQL databaserna har mer kapacitet än du behöver ifrågasätta.
Så du menar med andra ord att när man har under 100.000 poster att göra med så tjänar man inte på vinsten från att söka i databasen med relationer gentemot förlusten att lägga till och ta bort samt ändra i databasen ?
Så du menar med andra ord att när man har under 100.000 poster att göra med så tjänar man inte på vinsten från att söka i databasen med relationer gentemot förlusten att lägga till och ta bort samt ändra i databasen ?...
VA?! Du ändrar ju i databasen, lägger till och tar bort under alla omständigheter? Vad menar du egentligen? Fördelen med att ha Objekt och Relationer i olika tabeller har att göra med att du slipper dubbellagra information på flera ställen bl.a. Det har ju inte med ett ev. index att göra direkt.
Däremot: ju mer du ändrar i din databas, ju mer merjobb blir det med index eftersom de också måste uppdateras då. Det är en avvägning eftersom sökningen kan gå snabbare. Dock är det knappast lönt med få poster.
100000 låter väldigt högt i mina öron. Om man gör en tre-vägsjoin med unika villkor i en tabell så blir det mer än en miljard läsningar
Om du har få poster i en tabell så är det också så att det är ganska lite uppdateringar så att ett index där innbär inte så mycket. Eftersom index även gör nytta vid update och delete så ser jag det som att det är sällan man behöver avstå från att indexera. I de flesta applikationer är det övervägande sökningar och frånvaron av index kan verkligen ställa till det.