min tjej jobbar pa en lagenhetsformedlings firma och hon anvander excel for att halla reda pa saker och det ar hel struligt sa jag tankte bygga en sida som hon kan klicka pa enkelt istallet men jag vet att jag kommer att fa ca 30 kolumner och eftersom det finns ganska manga lagenheter sa kommer hon nog att anvanda mer an de 32.000 rader access klarar av, ska jag anvanda mig av sql server da eller finns det andra alternativ?
MS Sql Server är ju ett bra men DYRT alternativ. Kika på Mysql?
Du kan ju också ta en titt på SAPDB, den är dessutom gratis precis som Mysql. http://www.sapdb.org/
Följande citat finner jag personligen väldigt intressant (och märkligt):
MSDE cannot be used to create applications that substantially duplicate the capabilities of Microsoft Access or, in the reasonable opinion of Microsoft, compete with same.
Skriver man en stor applikation så kan man inte använda MSDE (pga inbyggda begränsningar) och skriver man en mindre applikation så får man inte använda MSDE (eftersom den då kan sägas konkurrera med Access). Moment 22???
Med det första citat tror jag avses att skapa en DB applikation där användaren själv kan skapa formulär och rapporter såsom man kan göra i Access.
Att göra en egen applikation kan inte vara det som M$ vill begränsa.
Den större begränsningen ligger på fem samtidiga användare även om vi testat betydligt fler. samt 16 databaser vilket är mycket för en enskild applikation.
Tack for svaren!
Lars, hur skulle jag ga till vaga om jag vill anvanda access som frontend och ha en fri DB?
koda som vanligt i Access och anvanda en MS SQL uppkoppling?
behover jag ladda ner extra mjukvara/drivrutiner?
En annan sak jag tankte pa, ar att access buffrar val upp utrymme till falten, tex om jag satter en kolumn pa max 50 tecken sa buffrar den val upp det? sa det vore battre att forsoka halla antalen tecken sa lagt man kan?
Att göra en egen applikation kan inte vara det som M$ vill begränsa.
Nej, jag tolkar också paragrafen som ett försök att förhindra rena "Access-kloner", men samtidigt är formuleringen så luddig (tex ordet "competes") att tolkningsfördelen ligger hos MS.
I övrigt så tycker jag ändå inte att MSDE är en "fri" databas. För att få distribuera den i en desktopapplikation måste man ha någon av följande licenser:
MSDN® Universal, Enterprise, and Professional subscriptions
Microsoft Office XP Developer Edition
SQL Server 2000 Developer, Standard, and Enterprise Editions
Microsoft Visual Studio® .NET Architect, Developer, and Professional Editions*
Microsoft Visual FoxPro® 7.0 or 8.0
För att få använda den i webbsammanhang gäller samma regler ELLER att applikationen är skriven i ASP.NET Web Matrix, vilket innebär att om man tex knackar en vanlig ASP-lösning i notepad utan att ha någon av licenserna ovan så bryter man mot avtalet.
OK
Jag förstår andemeningen.
Eftersom jag har allt av ovanstående så har jag inte tolkat det så.
Om jag bygger en applikation till dig med MSDE som kan lagra "Hello Worl" så kan du sedan själv välja att via AQT lägga till egna tabeller i egen DB. Jag kan inte se att det är fel eller mot regelverket. Men en "fri" DB är det ju inte då.
266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e