webForumDet fria alternativet

SQL Server 2000

4 svar · 215 visningar · startad av Aleph_One

Aleph_OneMedlem sedan juni 2003372 inlägg

Goddagens gott folk.

Vad krävs för att hålla en SQL Server 2000 Personal Edition up to date?
Jag har installerat SP3, har brandvägg. Kan jag känna mig (någorlunda) säker på att inte bli hackad?
Finns det verktyg för att kolla om en SQL Servern är sårbar, resp håller den uppdaterad med senaste patcherna?

Har microsoft nån ny SQL Server på lut, eller kommer det att vara 2000 som gäller ett par år till?

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Nästa version av SQL går under kodnamnet Yukon. Jag har dock ingen pejl på när den kommer att släppas.

För att undvika att bli hackad så bör SQL-severn ligga på en separat maskin. Kräv att all kommunikation sker över IPSec och tillåt enbart kommunikation på de portar som SQL-servern måste kommunicera med. D.v.s. stryp både portar och vilka IP-adresser som får tala med servern. Gör du det så har du stängt ute bra många hackare - det kan jag lova.

/red: Nu såg jag ju att du talar om personal edition. Lite svårt att lägga den på en server... :r

Patchning sker på precis det sätt du beskriver. Jag känner inte till något verktyg som håller koll på detta - likt Windows Update. Däremot har jag hört ryktats om att det är på gång.

Jag kunde varit lite tydligare på i vilken miljö den kommer att fungera i.
Det ska köras på Win XP Pro SP1, tillsammans med Tomcat 5. Det är tills vidare bara en utvecklingsmiljö.
Egentligen kommer väl SQL Servern aldrig att synas utåt, eftersom den ska agera tillsammans med Tomcat på samma maskin?
Då kanske man har garderat sig ganska bra mot maskar mm?

En väldigt intressant sak var att inom 5 minuter efter att SQL Servern satts upp så var det nån som försökte kontakta den. Det verkar vara enormt många som ligger och scannar.

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Japp, det är det också. WindowsXPs inbyggda brandvägg torde göra nytta i ditt fall. :)

Yukon-info: http://www.microsoft.com/sql/evaluation/yukon.asp

Välkommen till wF förresten, om än det var en vecka sedan. :)

Rikard skrev:

Välkommen till wF förresten, om än det var en vecka sedan. :)

Tack :)

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)