Sitter och gör ett matchskript och det har nu visat sig att jag behöver använda realtionstabeller för att få allt att funka men nu är det så att jag inte kan med realationstabeller och allt som kommer med det. :l Så nu behöver jag lite hjälp med att få begreppet förklarat och gärna med ett exempelt eller två. :)
BTW, jag använder mysql om det nu ändrar på något.
Relationstabellen innehåller två kolumner Dnamn och Inamn som används för att koppla samman de olika tabellerna. Om detta används ofta beteckningen join.
Databaser kan kontrollera att tabellerna inte innehåller felaktigt data, t,ex så skall det inte gå att lagra ett inamn i tabellen mixer som inte finns i tabellen ingredienser. Detta begrepp kallas referentiell integritet och man använder även begreppet främmande nycklar (foreign keys).
Mysql har stöd för foreign keys (med några konstiga restriktioner) om du använder InnoDB. Det står en del i deras manual.
har löst det med hur jag lagrar allt i dbn men nu vill jag ju skriva ut allt också men vet inte hur jag binder ihop dem i min SELECT så rätt info kommer på rätt plats. :l