Sitter och ska bygga in en funktion i ett befintligt rapportsystem och har lite funderingar på vilket som är det smartaste sättet att lösa det. Så här ser det ut idag.
Det finns fyra steg, dessa steg sker i ordning. Olika personer ansvarar för de fyra stegen. Stegen är
1.Inkommande
2.Kompletteringar
3.Utredning
4.Godkännande
Idag går det i denna ordning och vad jag ska lägga till är möjligheten att skicka tillbaks en rapport till tidigare steg och bifoga en kommentar på varför jag valde att skicka tillbaks den. De kanske är så att under utredningen kommer den personen på att det behövs mer uppgifter innan han kan utreda den, då ska han byta status till 2, och den går tillbaks till komplettering, steg 2.
Vad jag inte lyckats klura ut är ett smidigt sätt att lägga till desas kommentarer, om den går från status 3 till status 2 med en kommentar så är det inget problem, men om sedan personen i status 2 skickar tillbaks den ska ju inte personen i steg 3 se kommentaren utan jag måste binda kommentaren till just den första gången rapporten blev tillbaka skickad, det kan ju hända att en rapport skickas fram och tillbaks flertalet gånger och det är denna ordning jag måste hålla reda på, på något snyggt sätt..
Vet inte om det funkar, men en snabb idé: Jag antar att du har nån typ av ärende som kan ha status 1, 2, 3 eller 4? Vad händer om du skapar en extra tabell där du lagrar ärendeID, datum då den skickas tillbaka och kommentaren i den vändan.
Alltså, säg att ärendeID = 7 är en riktig strulpetter. Då införs:
ärendeID Datum Kommentar
7 3/11 Gör om! Inget är rätt!
7 13/11 Namn saknas!
7 14/11 Namn fel!
Sedan ser du till att kommentarerna bara hämtas om status = 2. Kan det funka?
R: Tack, Rikard för tipset om hur man fixar tabbar! :)
Problemet kvarstår, jag vet inte ifrån vilket steg den kommit, personen som får tillbaks den efter korrigering ska ju inte se sitt meddelande utan bara svaret (om det finns något), jag måste låsa varje kommentar till något löpnummer som talar om det.
Är det alltså så att svaret på kommentarerna inte lagras i själva ärendet då, utan som en kommentar till meddelandet? Varför då, i så fall? Kan inte svaret läggas till i själva ärendet så borde ovanstående funka?
Om du menar att det lagras i samma tabell, nej det gör det inte. Alla kommentarer bind till den rapporten som de hör till, inte någon trädstruktur här. Jag löste det med att hålla reda på datum samt räkna hur många kommentarer som finns, sparar även i vilket steg kommentaren bifogades
269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2