webForumDet fria alternativet

Access till SQL

Webbutveckling

2 svar · 424 visningar · startad av Mango

Medlem sedan juni 200062 inlägg
Frågan#1

Hej!

Jag bygger en hemsida och har använt mig av Access databas. Nu har jag varit i kontakt med serveransvariga som säger att de har bara SQL-databas. Kan nån berätta hur en SQL-databas fungerar och vilka program jag måste ha hemma på min dator när jag gör databasen.

Jag har letat runt lite här men eftersom jag inte vet hur det fungerar vet jag inte riktigt vad jag ska leta efter.

Medlem sedan mars 20034 471 inlägg

Databasen ligger på servern. Du behöver ingen programvara på din dator, mer än att du måste kunna koppla upp dig mot den servern.

Snarast är det väl definitionen av din Accessdatabas som är väsentlig. Du kan antagligen använda den strukturen för den databas du nu ska använda.

Men... ingen databas heter SQL. SQL är ett frågespråk för att kommunicera med databasen. Det finns otroligt många olika databaser som alla kommunicerar med SQL. Rör det sig månne om en MySQL databas?

Om du ska använda en databas som kommunicerar med SQL så gör du klokt i att lära dig grunderna i SQL. Det går fort! Köp en bok eller läs på nätet, det finns många bra tutorials.

Medlem sedan juni 200062 inlägg

Hej!

Tack för ditt svar. Jo, jag vet att man använder SQL för att kommunicera med databasen. Men den ansvarige för servern sa att de har en SQL-databas men verkade inte vara så insatt i just databasbiten så det kan vara så att han fattat fel. Det var tydligen hans kollega som visste mer men som inte var inne just när jag ringde. Men han sa att de kör Microsoft på servern och då undrar jag om alla MSservrar stöder Access. Är det så så behöver jag ju inte oroa mig.

Jag är dåligt insatt i just den biten men det finns kanske nån som vet hur det ligger till.

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)