Jag har en kalender, allt funkar bra, och den ser snygg ut.
Men nu börjar problemet, jag skall använda kalendern till att lista dagar som människor är upptagna VS lediga, Hela kalendern kommer att antaga att alla är lediga alla dagar, men de olika personerna ska kunna logga in och ändra detta, alla har redan ett användarnamn och lösen och hela mideviten, det finns runt 200 unika personer (ID).
Nu kommer kruxet jag vet inte riktigt hur jag ska spara all data, varje person har en unik sida, så går man in på person 54 ska person 54'as kalender med upptagna och lediga dagar hämtas och presenteras.
Jag har lyckats göra detta för en person, och i databasen (Access) find dag, månad och år, visas det datumet blir bakgrunden röd.
Men jag kan inte skapa en ny databas för varje person, är det ända sätter att skapa en databas, och sedan bara lägga in olika ID i databasen och varje ID har massa olika datum inlagda.
Liknande databas struktur.
ID - dag - månad - år
1 --- 18 --- 2 --- 2003
1 --- 14 --- 5 --- 2003
2 --- 09 --- 2 --- 2003
1 --- 17 --- 9 --- 2003
1 --- 02 --- 3 --- 2003
4 --- 07 --- 6 --- 2003
(--- existerar givetvis inte i databasen)
Är detta det bästa sättet att göra det på?
Det kommer ju att bli en väldig massa datum
Jag skulle gissa att runt 20-35 specifika datum för varje ID kommer att läggas in minst.
(P.S ver ej om detta skulle vara i asp eller access forumet)
ID och datum tycker jag. Ser ingen anledning att dela upp det i år månad och dag. Det är mycket enkelt att ta ut enskilda delar från ett datum. Om du använder datum kan du även använda de inbyggad funktioner som finns.
Tack för svaret, är inte helt ok på databaser or asp, kan du utbrädda ditt svar angånde inbyggda funktioner, tror jag ska kunna fix det specifika datumet i ett fält.