Hm, kanske fattade det hela fel, men varför inte bara lägga till ett prefix på aktuella tabeller, typ forum_uid eller vad det nu kan vara lr tvärtom?
/Magnus
12 svar · 643 visningar · startad av ShoGun
Tjaba!
Tänkte höra om någon kan/orkar förklara för mig hur man ska gå till väga för att lösa följande "problem".
Vi håller på och utvecklar en webtjänst... denna fungerar som en form av bokningssytem m.m. (egentligen ointressant i detta läge...). På siten finns också kontaktformulär, FAQ m.m. som är vanligt förekommande. För att kunna erbjuda "bra"/mer "service" så vill vi gärna lägga till ett forum...
Till bokningssytemet har vi en MySQL-DB... men den är ursprungligen gjord i access och sedan konverterad till just MySQL... Siten är för övrigt kodad i ASP.
Efter att tittat runt efter olika forum så har vi bestämrt oss för att köra phpBB eller vad det nu heter... Iaf så är den gjord i php och använder mysql...
Saken är den att mitt webbhotell tillåter endast en mysql-db / konto (föredrar såklart att bara ha ett oxå...).
Jag undrar alltså hur jag ska "implementera"/blanda ihop forumet med det övriga på siten...
ShoGun
Hm, kanske fattade det hela fel, men varför inte bara lägga till ett prefix på aktuella tabeller, typ forum_uid eller vad det nu kan vara lr tvärtom?
/Magnus
Kan inte DB (sql) själv men hört att lägga in alla tabeller för hand i access skulle ta låååång tid...
(ni får gärna förklara så utförligt som möjligt... =)
När du installerar PHPBB så kan du välja prefix på tabellerna så fixas det per automagi
Eftersom vi använder access i detta fall och konverterar så är det ju inte "bara"... eller??
Menar ni att man ska konvertera den befintliga mysql till mysql och sedan "prefixa" eller direkt?? Och isf... hur ska vi göra det direkt...(kan inte mysql... har en kille som är duktig... men då måste jag ge honom admin-kontot eftersom han jobbar på distans... och det vill jag INTE göra...) Fattar ni "komplikationerna"?!? =)
ShoGun
Tänk oxå på att vi kör ASP... phpBB är (precis som det antyder...) i php... några problem med det??
Du behöver inte röra bokningssystemet. När du installerar phpbb lägger du till ett prefix, t.ex. "forum1". På detta sätt kommer inte forumet att "krocka" med det befintliga bokningssystemet på något sätt.
Tänk oxå på att vi kör ASP... phpBB är (precis som det antyder...) i php... några problem med det??
Om webbhotellet stöder PHP är det inga problem.
Sorry... men dels bakis, dels sjuk... och lite småpuckad... =) VAR lägger jag till prefix?! Snälla... förklara gärna i steg-för-steg eller nåt... PLEASE!! =)
Du installerar phpbb genom ett webbgränssnitt. Du laddar upp alla phpbb-filer till din server först, sedan knappar du in adressen https://www.dinserver.com/phpBB/install.php i din webbläsare. Nu dyker det upp en vanlig webbsida med en massa formulärfält, här fyller du i lite olika grejjer som namn på forumet, epost-adress till admin osv. Det finns även ett fält där du välja om du vill att phpbb ska använda ett speciellt prefix för tabellerna som den kommer att skapa i MySQL-databasen. I det fältet skriver du in t.ex. "forum1".
Det är inte komplicerat, det är ett vanligt formulär. :)
K... TACK! (har inte hunnit testa eftersom vårt webhotell är NERE...(INTE första gången!!!GGGRRR) Men försvinner inte prefixet när vi uppdaterar mysql-DB?! (alltså när vi gjort ändringar för bokningssytem och dylikt... eller tvärtom... när det kommer uppdateringar för phpBB!?!?
Ni har en mysql-databas, vi säger att den heter databas1. Just nu består den säkert av en eller ett par tabeller som kanske heter något i stil med "bokning_namn", "bokning_adress" och "bokning_ordervarde".
När du installerar phpbb kommer phpbb att lägga till ett antal nya tabeller. De kommer kanske att heta "prefix_users", "prefix_posts", "prefix_config" och så vidare.
Så länge ni bara uppdaterar de enskilda tabellerna ("bokning_namn","bokning_adress", "bokning_ordervarde") kommer inte forumet att påverkas. Samma sak gäller när ni uppdaterar forumet, så länge ni bara uppdaterar de tabeller som hör till forumet kommer inte bokningssystemet att påverkas.
Näe visst... men vi använder FTP... alltså fixar nåt på en sida eller nåt... lägger till i DB (i access) konverterar DB till MySQL och sen skickar vi upp den via just FTP. Och det är ju inget bra isf eller hur...
Inget KONKRET svar på min senaste fråga?!? Lösning?!?!
=)