webForumDet fria alternativet

Sökval!

Webbutveckling

3 svar · 397 visningar · startad av d@le

Medlem sedan juni 2001329 inlägg
Frågan#1

Har en databas där jag tänkt spara ner olika evenmang (kalender), de är sparad med datum, rubrik, klockan och text. Det jag nu undrar över är hur jag ska skriva mitt sökval för att få fram rätt evenmang, har två funderingar.

Hade tänkt den ska söka efter evenemang som passar in på denna vecka, och isådana fall skriva ut detta, finns det inget så ska det komma fram en text som t ex. "det finns inga evenemang denna vecka", om det nu finns fler evenemang så skulle jag vilja lista dom antingen såhär,

Rubrik - datum - klockan
text

rubrik
rubrik
rubrik osv

el.

Rubrik - datum - klockan
text

Fler evenemang

Någon som har något förslag på hur jag ska lösa detta, eller som kanske har något förslag på hur upplägget kan se ut? Tipsa gärna om det då :) Själva sidan i sig kan ni se på följande adress,

http://upptack.sjobo.nu/temp/

Tack på förhand :P

Medlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Du får räkna ut första och sista dagen i denna vecka. Hur det ser ut beror på vilket språk du använder, i VB-script t.ex

weekStart = date - weekday(date)  + 1
weekEnd = date + 7
q = "select * from kalender where datum between '" & weekStart & "' and '" & weekEnd & "' order by datum,klockan"

Om du har access som databas så får du byta ' mot # i select-satsen.

Medlem sedan jan. 2003165 inlägg

Enligt ovanstående exempel kommer veckan börja en söndag, och det antar jag att D@ale inte vill. Vet inte om det finns någon smidigare lösning på detta, men här är en:

Dim iDay(7)
iDay(1) = 6
iDay(2) = 0
iDay(3) = 1
iDay(4) = 2
iDay(5) = 3
iDay(6) = 4
iDay(7) = 5

weekStart = date - iDay(weekday(date))

Medlem sedan juni 2001329 inlägg

tackar så mycket för hjälpen, ska prova detta, kommer tillbaka om det inte funkar, men tack så länge :)

274 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
139 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)