on delete cascade finns i Oracle 7 och 9 men inte on update cascade.
Varför behöver man on update cascade? Vem gör update på en primärnyckel?
6 svar · 404 visningar · startad av ElMaco
En databas är utvecklad på MS SQL 2000. Kan man hoppas på att att den går att flytta till en Oracle 7 eller 9 och sedan kunna lita på referensintegriteten?
Just nu har vi definierat utryckliga relationer och drar därmed nytta av sådana bekväma saker som cascading delete och update. Finns samma funktionalitet i Oracle eller måsta detta ersättas med motsvarigheten till triggers på Oracle?
Tacksam för svar.
/M.
on delete cascade finns i Oracle 7 och 9 men inte on update cascade.
Varför behöver man on update cascade? Vem gör update på en primärnyckel?
LarsG skrev:
Vem gör update på en primärnyckel?
Om man tex har personnummer som PK och folk får för sig att byta kön så kan man ju bli så illa tvungen. ;)
Jo, jag håller med om att det kan behövas. Det borde dock vara ganska sällsynt så det borde inte vara något problem med porteringen av den anledningen.
Det finns nog annat som ställer till mer problem, t.ex. datumhantering och olika syntax för outer join.
Tack för snabbt svar. Cascading delete var bara en detalj som jag tror kan orsaka oss problem (och jag mämnde update bara för att sammanfatta funktionen. Vi har ingen PK som behöver uppdateras - helt riktigt.)
Vidare, finns det andra (för er) självklara saker som ofta ställer till problem vid flytt från SQL 2000 till Oracle 9 som ni redan nu kan tipsa mig om (och därmed bespara mig lite blod, svett o tårar)?
/M.
Är det enbart Oracle 9? Du nämnde 7 tidigare. Om det är enbart Oracle 9 så har den stöd för outer join enligt sql-standarden så använd den syntaxen.
Utöver datum så är det skillnader i t.ex.
Det är enklare att svara om du har några konkreta frågor.
Enklare att besvara konkreta frågor - givetvis... :)
Jag måste nog köra ett par testrundor själv innan jag har kvalificerade frågor. Jag återkommer.
Tack.