webForumDet fria alternativet

Exchange server hänger sig. (403)

Webbutveckling

4 svar · 415 visningar · startad av Addeladde

Medlem sedan jan. 20013 406 inlägg
Frågan#1

Hej

Min exchange server har börjat hänga sig lite då och då. Det står i webbaccessen 403 service unavailible och när man försöker starta exchange på en kontorsdator så står det att den inte är tillgänglig. Så fort jag startar om servern så funkar det igen.

Varför har detta börja hända? Jag har inte gjort några ändringar på servern mer än några portar som är öppnade i brandväggen.

Några idéer på vad det kan vara? Vart kan man starta om exchange server utan att behöva starta om datorn? Vart ser man tjänster som hängt sig på datorn?

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Det råkar inte vara som så att Internetanslutningen är nere när du får dessa felmeddelanden?
Du kan starta om tjänsterna till Exchange istället för att starta om hela servern.

Nej den hände sig precis och då kunde jag surfa in på servern. Får ju som sagt felmeddelanden från servern. Sedan så fungerar det ju inte heller via nätverket med Outlook

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Har du kollat loggarna på servern?

Jag kom på vad det var. Brandväggens inställningar har plötsligt börja försvinna lite då och då. De portar som ska vara öppna är stängda vilket resulterar i att det inte går att komma in varken via webb eller lokalt.

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
143 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)