Kan man på något sätt ställa in i Exchange att mail som kommer till lokal e-postadress ska skickas vidare automagiskt till en extern e-postadress?
Alltså så att t.ex. person@incordia.local ska gå vidare till mailaddress@hotmail.com. :)
13 svar · 537 visningar · startad av Erik Juhlin
Kan man på något sätt ställa in i Exchange att mail som kommer till lokal e-postadress ska skickas vidare automagiskt till en extern e-postadress?
Alltså så att t.ex. person@incordia.local ska gå vidare till mailaddress@hotmail.com. :)
Men jag vill på en befintlig local adress göra en redirect. Inte bara lägga upp en kontakt med en e-postadress.
men du måste först lägga upp en kontakt för att sedan kunna redirecta till den... =)
tror jag... hmm.. jo så blir det... ;)
Ska man skapa en kontakt, lägga till en SMTP adress (den externa) till den och sen spara?
Hur redirectar man då den existerande användaren till den kontakten?
just precis så...
sedan går du in på mailboxen för användaren och under Delivery Options kan du välja Alternate Recipient. Nu kör vi Exchange 5.5 men de borde väl vara typ samma lika... =)
Under vilken flik hittar jag detta?
Hur var det nu kör du 5.5 eller 2000, Erik?
Kollar jag i hjälpen på AD eller Exchange System Manager så står det:
Microsoft Management Console 1.2
Version 5.0 (Build 2195: Service Pack 2)
Chefen säger att det är Exchange 2000.
ok, om jag tar fram en Användare i AD't så har jag en flik som heter Exchange General, där finns det en knapp som heter Delivery Options där ska du kunna lägga till.
Hittade!
Men nu när jag skickar till en användare med forwarding så får jag tillbaka detta:
Your message did not reach some or all of the intended recipients.
Subject: Test Sent: 2002-12-12 14:49The following recipient(s) could not be reached:
test on 2002-12-12 14:49 The e-mail system was unable to deliver the message, but did not report a specific reason. Check the address and try again. If it still fails, contact your system administrator. \<OBERON.incordia.local #5.0.0\>
Ungefär samma fel får man om man skickar till local adresser och externa adresser samtidigt. :(
Det låter som DNS-problem.