webForumDet fria alternativet

Datamodellering

Webbutveckling

6 svar · 541 visningar · startad av Studerande HIK

Medlem sedan aug. 200231 inlägg
Frågan#1

Skulle behöva hjälp med att fixa lite matrial om datamodellering har tenta på lördag och tänkte gåin för att få ett bra betyg så om någon vetme en länk eller rentav har info själv så kan du gärna skicka detta till: an22dc@student.hik.se

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

http://www.gtek.net

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Tengblad skrev:

http://www.gtek.net

ehhh... va? Felpost eller? Om inte mina ögon ljuger så är det där en webshop som säljer hårdvara..... :q

Studerande HIK skrev:

Skulle behöva hjälp med att fixa lite matrial om datamodellering

Det finns en hel del att hitta, enklast är nog att söka efter t.ex "Data modeling" på google eller liknande, jag hittade direkt t.ex denna: Datamodeling and Relational Database Design som vid en snabb anblick ser ut att kunna vara läsvärd.

Här är en annan: Data Model Group.

Är det något särskilt du undrar över så kan du ställa en fråga här, det är inte omöjligt att du får svar.

Vad har du för kurslitteratur till kursen?

Vi använder en bok som heter Praktisk datamodellering: ta begreppet om begreppen. den är väldigt bra men jag vill ha lite andra informations källor också (kan alltid vara bra).

Tack för alla länkar. :stud

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Japp jätte felpost blev det där, jag läste Dator :r Ibland ska man inte skriva halvsovande ;)

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Studerande HIK skrev:

Vi använder en bok som heter Praktisk datamodellering: ta begreppet om begreppen.

Ah, den känner jag igen, gamla hederliga Studenlitteratur :). Jo, vad jag minns så var den rätt bra om än lite väl överpedagogisk i vissa delar (är det inte en hel del larviga förklarande bilder i den?).

När jag läste en kurs i datamodellering så hade vi boken ovan samt en engelsk bok, men jag minns inte vad den hette. Jag pluggade dock mest utifrån den kursbunt som föreläsaren satt ihop som var rätt bra, tyvärr har jag bara den på papper.

Lycka till! Datamodellering är inte så svårt, men kom ihåg att "man aldrig kan gå mot gaffeln, ajaj" eller hur det nu var :).

Tengblad skrev:

Japp jätte felpost blev det där, jag läste Dator

Hehe... Inte så många universitet som har kurser i datormoddning med coola fläktar från Gtek..... Även om det vore ganska skoj :).

Jo... jag kör nu mest bara på föreläsnings matrialet.

"man skall aldrig gå mot gafflarna för då kan det bli blodigt och man kan behöva söka läkarhjälp" :birp

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)