webForumDet fria alternativet

Alternativ till Access?

Webbutveckling

10 svar · 654 visningar · startad av hypatia

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg
Frågan#1

Jag har en gästbok i ASP och använder just nu Access som databas, men skulle vilja prova något annat. Access är lätt att använda, men databasfilen blir så jädrans stor, närmare 400 kB med endast några rader i tabellen.

Vad finns det för alternativ då? Fördelar/nackdelar? Och framför allt... var kan man läsa mer om hur man använder det?

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

MySQL :D

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Alla db startar väl med en grundoverhead!
Om du bara har några rader kanske det skall vara rena textfiler om du inte har ambitionen att det skall byggas större.
Dessutom är ju en gästbok mer att betrakta som statisk, ingen sökning och sådant menar jag.
Det måste ju vara ändamålet som styr. Sen tycker ju jag att 400Kb inte är mycket.

Medlem sedan mars 20014 214 inlägg

Här hittar du mer efter Stoffe2ks inlägg
http://www.mysql.com/

Medlem sedan sep. 2001649 inlägg

funkar mySQL på windowsservrar?
Kan man använda det till .NET?

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

dB vs egen datastruktur

Egentligen är ju att lagra i en egen "datastruktur på fil" samma sak som att lagra i en dB, men dB har då inbyggda funktioner för att hantera den, söka, upprätta säkerhet m.m.. . alla dessa funktioner är dock relativt simpla att koda ihop själv om man använder sökträd, hashning m.m... Nackdelen är om man vill kunna använda "sitt" system på andra områden eller i ett annat språk. Då blir det till att implementera om alltihop (om man inte är så smart att man även gör ett interface som kan hanteras av alla andra).

Kör man t.ex mySQL - som de flesta språk idag kan hantera - har man allt i ett paket och man slipper "bry" sig och livet blir enklare (men inte lika underhållande ;))

Generellt sett så ser jag ingen som helst anledning att använda mySQL eller Access till en gästbok, såvida man inte vill slippa peta ihop lite kod.

Hur det lirar att bygga strukturer i ASP och hur dess filhantering funkar har jag dock ingen aning om - men i ett språk med c-syntax som t.ex java eller php är det simpelt.

/me önskar att hypatia konverterar till c, java eller php - så jag kan hjälpa henne :birp

Medlem sedan okt. 20005 273 inlägg

jake skrev:

funkar mySQL på windowsservrar?
Kan man använda det till .NET?

ja kolla denna

http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=47344

mvh icaaq

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Lasp skrev:

Om du bara har några rader kanske det skall vara rena textfiler om du inte har ambitionen att det skall byggas större.

Jo, det är klart att jag vill att den ska bli större, men tyckte att det var en stor fil när det just nu bara är några rader i tabellen. :)

Lasp skrev:

Sen tycker ju jag att 400Kb inte är mycket.

Det tar ett bra tag att öppna databasen över modem i alla fall... ;)

Tack för länken, Rinaldo. Jag ska kolla där! :)
Men det lutar nog åt att försöka mig på en textfil i alla fall, jag vill att det ska vara snabbladdat.

PeW skrev:

/me önskar att hypatia konverterar till c, java eller php - så jag kan hjälpa henne

Vi får väl se... ;)

Medlem sedan mars 2002823 inlägg

PeW skrev:

Generellt sett så ser jag ingen som helst anledning att använda mySQL eller Access till en gästbok, såvida man inte vill slippa peta ihop lite kod.

Kan du utveckla hur/vad du menar??

Medlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Om du har en gästbok varför inte använda en xml sida då ?
Annars är inte 400kb så mycket. Den ökar inte i storlek mycket efter det.

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Om du provar att öppna access , gå i menyn verktyg / databasverktyg / komprimera och reparera databas. Kryper storleken något då ? Access databaser blir fylda med massa gojs när man kör dem mot webben, eller något sådant

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)