webForumDet fria alternativet

Datalagring

Webbutveckling

12 svar · 471 visningar · startad av icaaq

Medlem sedan okt. 20005 273 inlägg
Frågan#1

Jag håller på med en applikation och nu funderar jag över vilken sorts datalagring jag skall använda. Det jag väljer mellan är mySQL eller XML.

Jag ska till att börja med bara ha (om jag pratar databasspråk) tre tabeller.
nyheter
- Datum
- Rubrik
- Nyhet
- Butik

Butik
- Öppettider
- Adress
- Telefon
- Fax
- Epost

Första sida
- Rubrik
- Text
- Författare

Jag skulle kunna köra på mySQL men det blir en liten merkostnad, sen tänkte jag att man kunde lära sig använda den hippa XML metoden i .NET för att sedan kanske göra en WebService av det hela.

Så nu skulle jag vilja för och nackdelar av wF´s kunniga medlemmar. :)

mvh icaaq

Medlem sedan apr. 20012 266 inlägg

Det ser ut att vara en så mycket information så jag skulle rekommendera XML filer.

Medlem sedan aug. 2001458 inlägg

Är det så att webservicen du ska göra bara kommer att visa datat, eller ska det göras uppdateringar?

Ska du bara läsa (eller relativt sällan göra uppdateringar) duger XML filer utmärkt. Ska du däremot göra uppdateringar av XML-filerna blir det en flaskhals för prestanda. I fallet många uppdateringar är en databas klart att föredra (annars kommer du i princip behöva implementera en förenklad databasmotor själv).

renholm skrev:

Det ser ut att vara en så mycket information så jag skulle rekommendera XML filer.

hmm den meningen fattar inte jag ;)

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Det känns krångligt att använda xml-filer med relationellt data.
Jag hade utan att ens funderat pyntat lite extra för att få leka med en databas.

Fast jag kan inte .NET eller vilka metoder som finns för XML där, och jag är villig att lyssna på er andra, om ni har idéer som gör xml bra som databas.

Mvh,

Det kommer inte vara speciellt mycket uppdateringar utan för det mesta så kommer det vara nyuppläggningar av poster. webservicen tänkte jag på idag bara så det är inget som jag kommer att arbeta med inom den närmsta tiden, men den tiden kanske kommer den med.

Det lutar just nu åt XML, men jag ser fram emot fler synpunkter.

mvh icaaq

@nders skrev:

Det känns krångligt att använda xml-filer med relationellt data.

Den enda relationen kommer att vara butik.butik och nyheter.butik så jag tror inte det kommer att vara några bekymmer.......men jag tar hur som helst mot fler synpunkter ;)

Medlem sedan juni 20011 732 inlägg

Personligen tycker jag att xml tappar en del av sin hanterbarhet om du slänger in mycket text i dem, exempelvis nyheter. Rätta mig om jag har fel, men passar inte xml bättre för att lagra "korta data", typ menytexter, configdata, listor osv? Varför skulle du inte använda en db? Gissar att du inte kommer att ha någon nytta av de xml-specifika fördelarna ändå...

Men webservicear kan ju inte bara skicka/ta emot korta data för att få ut sin rätt på nätet :OO Jag vet som sagt inte vad som är bäst :q

Men jag har ju vissa kunskaper inom SQL så jag kanske skulle köra på en db variant......

Medlem sedan juni 20011 732 inlägg

Jag menar inte att det finns någon gräns för hur mycket data du kan ha i dina xml-filer, det finns det naturligtvis inte... jag menade... hm, äh jag vet itne vad jag menade. Är kass på xml. :)

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Databas helt klart, tycker jag. XML "ska" ju användas till mindre datamängder och i det här fallet tror jag nog att prestandan hos en databas är bättre än en XML-fil.

Tänk dig ett stavfel som du måste rätta till, sökningar genom alla poster, hastigheten för att hämta ut en enskild post etc.

Jag kanske ska ha både och :OO

Medlem sedan apr. 20012 266 inlägg

icaaq skrev:

renholm skrev:

hmm den meningen fattar inte jag ;)

fattas ett "inte", ska vara "Det ser ut att inte vara så mycket information så jag skulle...."

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
117 ms — ändringar (db)