Det är så att jag ska utveckla en sida där folk ska kunna testa sina kunskaper inom vissa ämnen. Det kommer antagligen bli rätt många använder men inte överdrivet många. Har inga siffror att tillgå.
Jag ska bygga allt i asp.NET och hårdpluggar därför detta för tillfället. Men jag har ett problem. Vilken typ av databas ska jag använda?
Företaget som betalar mig har ju sin åsikt, och den är: Använd den som är snabbast, stabilast. Men vi vill inte betala för det. Eller inte mycket iaf. (MsSQL är för mycket)
Är det MySQL som är bäst då, eller? Har försökt få MySQL att fungera tillsammans med .NET, men inte lyckats. Och ja, jag har läst många guider samt Pace's tråd ang. just detta. Eftersom jag har så stora problem att lägga upp det kommer det säkert vara lika stora problem när vi lägger upp det på deras server. Inte bra.
Tacksam för all hjälp jag kan få. Gärna personliga åsikter.
Ta den där du har exempelkod som passar. Då är du i luften.
MySQL som första och enklaste val. PostgreSQL som är klart bättre och kanske Mimer9. Vet inte vad den skulle kosta i detta fall.
Då har du tankat ner en massa mb i onödan då? med modem SQL2002?
Ta den där du har exempelkod som passar. Då är du i luften.
MySQL som första och enklaste val. PostgreSQL som är klart bättre och kanske Mimer9. Vet inte vad den skulle kosta i detta fall.
Då har du tankat ner en massa mb i onödan då? med modem SQL2002?
Exempelkod hittar jag nog till vilket som helst. Vill bara använda det bästa från början.
OK
Då skall du skippa MySQL Välj mellan de andra två.
Skall du ha något starkt så är det ju Mimer9.
Tanka hem den och testa. Den är mindre än en tiondel av SQL2002.
här skulle exemplet ligga 15Mb MimerEngineNt2000Xp912a.exe
Att ha Postgre som produktionsserver på Windows är väl ändå inte särskilt smart, eftersom det måste rulla under CygWin? MySQL under Windows är det inget större fel på.
* Slumpfunktion måste finnas. Liknande RAND().
* Det ska fungera bra tillsammans med IIS på Win2k server.
* Snabbt.
* Lätt att installera och administrera. Måste gå att administrera från annan server än den databasen ligger på.
* Det ska vara gratis.
Finns det någon/några databastyper som uppfyller mina krav?
Stämmer verkligen denna information. Eller hur räknar de? Jag trodde att Postgresql var en riktig högprestandadatabas. Mobilehits t.ex. använder ju det.
Jag vet inte om jag är ute och reser men vi använder i vissa installationer numera MSDE dvs MsSQL Desktop istället för Access.
Kan det vara ett alternativ? Kolla med UpRight vad Mimer kostar.
Att testa är väl det första Di skrev ju i inledningen att MySQL inte ville funka med dotnet.
Kan vi vända på frågeställningen.
Vilka sajter är närbesläktade med det du skall göra?
Vad kör dom?
Jag har för lite erfarenhet av webbkör för att ge dig bra svar.
MsSQL är inget alternativ. Det vore självklart det ultimata, men det är för dyrt.
Var hittar jag UpRight?
MySQL ska ju funka, men jag får inte till det.
Finns väl i princip bara en svensk site som är närbesläktad och det är validering.nu. Vet ej vad de kör. Ska försöka kolla upp. Det är inget krav att vi kör samma som våra konkurrenter ;)
Prova att ta hem Mimer9 från denna adress: http://developer.mimer.com/downloads/index.htm
Det känns lite segt just nu. Det är väl folk ThereOwer som vill ha nått bra.
Vilka utländska sajter finns det som är liknande då?
Kolla dom också.
Sänd en liten fråga, dom vill säkerts svara på konfiguration om du lindar in frågan lite grann.
Jag har kollat runt på Validering.nu och tycker att den är enkel och ren.
Jag vet att det finns motsvarande i USA men har aldrig kört igenom själv.
Jag skall kolla upp, men har semester från igår och åker till havet.
Jag har dock vidarebefodrat frågeställning.
Tydligen. Men du, spango, tycker alltså att jag ska välja MySQL?
Tycker och tycker... det är den enda jag kan komma på så här på rak arm som uppfyller alla krav, bortsett från Postgre som ju behöver en massa andra installationer, och en del konstiga databaser som Hypersonic SQL som kräver Java installerat (och som jag inte ens tror stöder ODBC).
Ekström skrev:
MySQL vet jag är gratis. Hur är det med de andra?
Som sagt, Mimer är inte gratis, och inte Sybase heller.
Men hur mycket trafik beräknar du databasen kommer att utsättas för?
Men hur mycket trafik beräknar du databasen kommer att utsättas för?
Jag har ingen aning. Har aldrig arbetat med liknande projekt. Allt beror på hur många kommuner som väljer att validera hos oss. Det bestäms inte förrän sidan kommit upp.
MySQL är ju mycket bra. Kör alltid det när jag programmerar vanlig ASP. Så jag kan det hyfsat. Det verkar i nuläget som det enda alternativet. :)