Hej postade detta inlägg på IDG prövar även här. Stoffe-2k du har säkert redan sätt det här inlägget där men jag såg att du hade en liknande inlägg här på webforum. Jag blev tyvär inte så klok på det.
Jag håller på med en utbildning i nätverk och sitter och expreminterar lite själv med 3 st datorer hemma. Det skulle vara riktigt kul att få i ordning på detta. Så här är i alla fall mitt problem.
Jag har en server med Windows 2000 server och exchange på. Sedan har jag 2 st workstations. Den ena workstationen har internetanslutning som den sedan fördelar ut till servern och workstation nr 2.
Windows 2000 servern är en PDC med exchange installerat på. Servern har inget domännamn som är registrerat på nätet utan endast ett lokalt. Inga DNS:er är inskrivna.
Jag vill ha ett antal användare som ska logga in på serverdomänet och sedan kunna läsa och skicka e-post från pop3 konton. Jag vet att man måste ha ngon tillägskomponent för detta men har inte hittat någon bra där man slipper betala för. (har inte lust att ge mitt kreditnummer till något nätföretag.)
Det viktiga är att jag inte alls vill ha något domännamn som är koplat till nätet utan endast lokalt med lokala DNS och sedan skicka och ta emot e-post via pop3 med hjälp av tillägskomponent och exchange.
Hur konfigurerar jag de två arbetsstationernas mail?
Hur lägger jag upp mail kontona på servern?
Hur får jag pop3 komponenten att hämta och skicka mail var 5 minut och lämna allat i min exchange mailbox.
Jag kan även tänka mig att installera om allting på servern. Vilka inställningar ska jag göra och vilka komponenter är viktiga.
Jag är säker på att någon kan svara på detta.
Taksam för all hjälp
------------------
Adde