webForumDet fria alternativet

Exchange med lokalt domännamn

Webbutveckling

4 svar · 471 visningar · startad av Addeladde

Medlem sedan jan. 20013 406 inlägg
Frågan#1

Hej postade detta inlägg på IDG prövar även här. Stoffe-2k du har säkert redan sätt det här inlägget där men jag såg att du hade en liknande inlägg här på webforum. Jag blev tyvär inte så klok på det.

Jag håller på med en utbildning i nätverk och sitter och expreminterar lite själv med 3 st datorer hemma. Det skulle vara riktigt kul att få i ordning på detta. Så här är i alla fall mitt problem.

Jag har en server med Windows 2000 server och exchange på. Sedan har jag 2 st workstations. Den ena workstationen har internetanslutning som den sedan fördelar ut till servern och workstation nr 2.

Windows 2000 servern är en PDC med exchange installerat på. Servern har inget domännamn som är registrerat på nätet utan endast ett lokalt. Inga DNS:er är inskrivna.

Jag vill ha ett antal användare som ska logga in på serverdomänet och sedan kunna läsa och skicka e-post från pop3 konton. Jag vet att man måste ha ngon tillägskomponent för detta men har inte hittat någon bra där man slipper betala för. (har inte lust att ge mitt kreditnummer till något nätföretag.)

Det viktiga är att jag inte alls vill ha något domännamn som är koplat till nätet utan endast lokalt med lokala DNS och sedan skicka och ta emot e-post via pop3 med hjälp av tillägskomponent och exchange.

Hur konfigurerar jag de två arbetsstationernas mail?
Hur lägger jag upp mail kontona på servern?
Hur får jag pop3 komponenten att hämta och skicka mail var 5 minut och lämna allat i min exchange mailbox.

Jag kan även tänka mig att installera om allting på servern. Vilka inställningar ska jag göra och vilka komponenter är viktiga.

Jag är säker på att någon kan svara på detta.
Taksam för all hjälp

------------------
Adde

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Är detta löst?

Eller, behöver du fortfarande hjälp?

Ja det är så gott som löst.

Du kanske kan svara på om exchange kan hämta mail från en annan server via något annat än pop3.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Jodå, det går med hjälp av ETRN (liknar UUCP). Däremot kräver det att den server som "hostar" breven har stöd för det.

Jag frågade mitt webbhotell Ballou Internet Service om det du sa. Se mailet nedan

Hej

Jag frågade lite i ett forum om att hämta mail från en annan e-post-server till exchange och fick detta svar:

Fråga: kan exchange hämta mail från en annan server via något annat än pop3.

Svar: Jodå, det går med hjälp av ETRN (liknar UUCP). Däremot kräver det att den server som "hostar" breven har stöd för det.

Har Ni stöd för detta?

Mvh
Andreas

Jag fick detta svar:

Hej Andreas!

Ja, det förutsätter jag eftersom vi har rätt många kunder som har egna exchangeservrar!

Kan du förklara det lite bättre så mitt webbhotell förstår vad det är och kanske en förklaring hur jag får det att fungera?

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)