webForumDet fria alternativet

Global Address List

Webbutveckling

11 svar · 493 visningar · startad av carl_larsson

Medlem sedan mars 2001128 inlägg
Frågan#1

Problem Problem.

Dagens problem består av att den globala address boken inte replikeras helt och hållet.
En ny site har lagts till i organisationen och det är dessa maillistor och användare som inte uppdateras eller kommer med i address boken. En del listor och användare har kommit med men inte alla. ? Vilket givetvis försvårar det hela.

Jag har satt upp replikeringen så att den är lika dan som mellan de andra siterna och trusten har samma värde.

Några tips och vad är det som styr själva uppdateringen av Global Adress List?

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Replikeringen kan ta ett par dagar - upp till flera veckor innan allt är klart - beroende på hur Exchangeservrarna är sammankopplade och bandbredden på länkarna mellan dessa servrar.
Har replikeringen väl börjat så ska du nog se att den kommer att "styra upp sig själv".

nej, det fungerade med de ändringar som gjordes på måndag kväll men inte de som gjordes på ti förmiddag. jag har testat att lägga upp en ny användare och trycka en replikering men denna information verkar inte sprida sig.

Replikeringen är som ett och noll i det binära talsystemet. Antingen fungerar det eller så gör det inte det.
För säkerhetens skull kan du kontrollera loggarna. Fungerar inte replikeringen så ska det finnas fel i loggarna.

Att det fungerar såsom du beskriver kan bero på "olycksfall" - du hade lite tur och replikeringen skedde precis efter en ändring.

[Redigerat av Rikard den 17 nov 2001]

Ok efter att ha startat om halva organistationen samt byggt om en del connectorer plus tryck manuella replikeringar så har replikeringen skett.
Dock kvarstår ett problem med en användare i den globala address listan som ligger kvar trotts att hon inte finns kvar i den siten hon skapades i.

Alltså jag har en mail adress som pekar på en användare som inte finns.

Hur påtvingar jag en nyskapning av den globala address listan i resten av org?

Det är ingen bra idé...
Det du kan göra är att följa Q183739 för att rensa, men inte heller det skulle jag göra. Om du har problem så skulle jag gissa på att de är databasrelaterade, vilket borde synas i loggarna. Om du har replikeringsproblem borde de problemen synas i loggarna också.
Har du kollat loggarna? :)

Det står inget i loggarna. replikeringarna sker ju men den fattar inte att den användaren har tagits bort.

Det står inget i loggarna. har testat att utöka loggandet också men det ger inget.
Det är som den inte fattar att den användaren är borta.
Skall kolla qnummret och se vad det ger.

Hur stor är din Exchangeorganisation?

7 siter
ca 1300 användare
hur så?

Tidsaspekten.
Fungerar replikeringen på alla servrar? Har du kollat?

Hur gick det med Q-artikeln? :)

Sitter och kollarlite på den nu men av tids brist är det bara kaos.
Replikleringarna tycks fungera nu men det är bortagningen av den ej borttagna mailboxen då.

282 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
146 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
147 ms — ändringar (db)