lbrink:
Hej!
Jag vet att jag har postat fel men jag vet ej vart någonstans man skulle ha postat det annat.
Men nu över till min fråga.
Jag har installerat Exchange 2000 och har några alternativ under startmenyn.
Men när man går in på adminen frågar han om vilken server man ska koppla upp sig mot, är inte Exchange 2000 en server eller är det något man måste köpa till?
Jag skulle gärna vilja få igång det.
jispir:
testa att logga in på ditt ip nummer eller din domän.
För vissa mail-servrar körs i bakgrunden och då måste man ha ett program för att logga in på servern.
Och det är precis vad du har råkat ut för.
Så fyll i din domän eller ip-adress som host sen det användarnamn och lösenord som du valde när du installerade exchange.
lbrink:
Tror ni att man måste ha en egen domän?
Alltså www.dittnamn.com?
Eller klarar en gratistjänst som typ mine.nu av det?
Eller finns det någon annan gratistjänst?
Vad är syftet med din mailserver? Om du skall ha den public så bör du ha ett domän registrerat eftersom du måste lägga upp ditt mx record så mailen kommer fram.
Skall du bara ha mailservern internt eller i test syfte kan du köra utan eller sätta upp en egen dns där du skapar ditt egna domän.
Till att börja med vill jag ställa frågan vad du ska med en komplett Exchange-server till för hemmabruk. Huruvida den är ärligt införskaffad eller inte lär jag knappast ens behöva fråga... :OO
Du blandar ihop begreppen.
Till att börja med måste en DNS-tjänst på nätet känna till domänen dit mailen ska skickas.
Detta kräver ett registrerat domän-namn t.ex. domain.nu. Utöver detta behöver det finnas en s.k. MX-pekare i DNS-servern. Denna pekare förklarar för inkommande leveransförfrågningar till vilken IP-adress inkommande mail ska skickas.
Det var infrastrukturen i grova drag.
Nu till mailserverbiten.
"På" den IP-adress som finns registrerad i DNSen som mottagare av e-post till domänen doman.nu behöver det naturligtvis finnas en mailserver som tar emot mailen.
Här kan du ha vilken typ av mailserver som helst som stöder SMTP-trafik.
Denna server måste vara konfigurerad för att ta emot e-post och den måste även känna till en annan SMTP-server som kan vidarebefordra utgående SMTP-trafik.
Så, för att kunna ta emot e-post så krävs:
- en MX-pekare i en DNS-server som pekar ut just din server (IP-adress)
- en server som kan ta emot SMTP-trafik och behandla det korrekt.
För att kunna skicka e-post:
- en utpekad SMTP-server som din server kan skicka mailen till för vidarebefordran.
Detta har alltså inget med någon specifik produkt att göra.
Har du inte ovanstående krav uppfyllda får du nog beska med att hantera e-posten med hjälp av klienter på vanligt manér.