Har ett problem vi kör även server antivirus på våran Exchange server och den tycks ha ställt till det lite. Den har hittat virus i samtliga filer i c:\exchsrvr\imsdata\in
nu undrar jag vad det är för filer som ligger där och om de är lika känslig som mail loggarna. eftersom den har döpt om alla till .vir så har jjag otaliga fel i event loggen.
Antivirus och Exchange... Ingen bra grej liksom... ;)
Vad är problemet?
Att mailen har stannat eller vad?
Det du kan göra är att kopiera alla filer i katalogen [enhet:]\exchsrvr\imcdata\in till en, av dig skapad, backupkatalog.
Stanna IMC-tjänsten.
Radera filen queue.dat.
Ta bort filändelsen *.vir och ersätt den med bara ".".
T.ex. om filen nu heter VFXS4421.vir så ska filen heta "VFXS4421." när du är klar.
Starta IMC-tjänsten för att verifiera att den går igång som den ska.
Stoppa IMC-tjänsten efter denna verifiering.
Radera på nytt queue.dat-filen.
Kopiera alla mail från backup-katalogen till IN-katalogen.
Typ.
Tänk dock på att avaktivera antivirustjänsten under denna procedur... ;)
Just det... om du kör filbaserad antiviruscheck på servern...
För din egen skull se till att exchsrvr\-katalogerna undantas från denna scanning i fortsättningen...
/Rikard Saving Sweden from PST-files and brick level backups!
Vet att det inte är bra med filantivirus på en echangeserver. Fråga mig inte varför vi har det. :)
Ta bort filen queue.dat ??
Det låter inte bra. Kan inte det bli en liknande sak som att ta bot check filen för loggarna?
Det enda jag funderat på är bara om det nu är så att det är virus i de filer som den döpt om till vir då.
Men i teorin så borde det bara vara ett par mail som går förlorade då om jag flyttar/tar bort de filerna den döpt om.
Det enda queue.dat håller ordning på är vilka filer som är på ingående eller utgående. Om filen saknas så skapas den utifrån de filer som ligger i katalogerna IN och OUT under IMCDATA. Kortfattat: att ta bort denna fil gör inget annat än "förklarar" för Exchange att det är läge att skapa om den nödvändiga queue.dat-filen.
Jag beklagar att det har tagit lite tid att svara, men jag har inte varit on-line det senaste dygnet.