Har 2 domäner (A/B) Domän A kan plötsligt inte skicka till domän B. Har kuynnat det tidigare. B kan skicka till A. Användarna har outlook2k och får inga meddelande fel, utan meddelanden står som skickade.
HJÄLP!!!
Hej Systemfel, och hjärtligt välkommen till webForum. :D
Under eftermiddagen kommer jag att vara här relativt ofta så dyk tillbaka ofta så ska vi nog kunna reda ut det här.
Domän A kan inte skicka till Domän B.
Går det tvärtom?
Har du kollat eventloggarna på servrarna? Finns det några varnings- och/eller stoppmedelanden där?
Kan du från Domän As server pinga Domän Bs?
Hur ser konfigurationen av servrarna ut? OS, servicepack, servicepacksversion av Exchange, antivirusprogramvara installerad?
Om Outlook2k-klienterna inte får några felmeddelanden så beror det på att trafiken köas - inget att oroa sig för.
Besvara ovanstående frågor så gott du kan så går vi vidare därifrån.
Har du inte svar på alla frågor så postar du det du kan besvara, så guidar vi dig därifrån. :)
Jag tog mig för övrigt friheten att flytta inlägget till Backoffice-forumet istället. :)
Wow, snabba puckar.
Det går att skicka från B till A.
Jag kan pinga Bs server från As.
Servicepacks på båda: 3
Virusskydd: Trend ScanMail för Exchange v. 3,51
As server ligger på en Win NT 4 och Bs på win 2k, men det ska ju funka.
Loggarna :)..är ingen hejjare på det, är det någo speciellt jag ska leta efter?
Hoppas det är lite hjälp iaf.
Tack
Vad använder du för message connectors?
Är det någon tjänst som har stannat på A:s server. MTAn brukar - i vissa fall - vara lite tråkig och hänga sig. Om det är stenkört och den måste igång blixtfort kan det vara en tanke att starta om den tjänsten. Men! Gör du det kommer ett flertal andra Exchange-tjänster också att stanna. Dessa kommer du också behöva starta om när MTAn är uppe igen.
Är alla klienter anslutna till A-servern påverkade?
Hur många klienter rör det sig om?
I loggarna, jag skulle vilja att du kollar efter varningsmeddelanden eller stoppmeddelanden i application log och system log - i första hand i A servern, men det är även en god tanke att kolla i B-servern.
Om du hittar felmeddelanden (gula eller röda) så är jag intresserad av Event ID samt i vissa fall kan jag komma att vara intresserad av texten i meddelandet.
Jag ber dig dock att tänka på att detta är ett öppet forum, så censurera eventuell företagsunik information - om så krävs.
Slutligen, för att underlätta det för oss båda.
Jag kommer att förklara på ett sätt som jag tror att du hänger med på. Skulle du inte göra det, säg till så förtydligar jag mig. :)
Det finns inga dumma frågor - bara dumma svar. :)
Ok,
I services på A som e på NT4 maskin (hata :)) så är alla Exchange services startade. Directory, Event service, Info. store, IMS, MTA, Sys. Attendant.
Verkar som alla klienter är påverkade. Ca 15 st. Dom kan maila utåt till andra, påverkar inte MTA det, - menar om d var MTA'n så skulle de la inte kunna maila nån? Startade om den.
Bad om att en skulle maila mig...kollade loggen efter det, men inget nytt.
:)
När började problemet uppenbara sig?
Har något förändrats på någon server och/eller i nätverket nyligen?
Hur ansluter klienterna till Exchange-servern? Med tjänsten Exchange-server eller med POP3/IMAP4?
Nej, beroende på konfiguration så kan det finnas lösningar där MTAn inte behövs - synnerligen ovanligt men dock.
Fanns det inga varningsmeddelanden alls varken i applikations- eller systemloggen!? :q
Hur är Server A ansluten till Server B?
SMTP-connector, X.400-connector, Site-connector?
Har du kollat köerna på Server A och B?
Kan det vara adress space på Server A som är felaktigt konfigurerad? (Frågan baseras på att du har Internet Mail Service installerad)
ok, döda mig, men vart ser jag connectors? :) Har både pop3 imap4.
Nej inget dök upp i loggen efter det att personen skickat till mig å det inte funkat, varken på As eller Bs.
Inte jag som satte upp detta :)
Typ för en månad sedan slutade det fungera.
:)
Vad gäller loggarna. Nej, men jag är även intresserad av äldre eventuella felmeddelanden. Bläddra nedåt i listan något borde det finnas. Ju fler du hittar och postar, desto enklare blir det att felsöka. :)
Connectorfrågan kan vi återkomma till lite senare, just nu tror jag att vi ska leta information om felet. :)
Går det att skicka mail från någon "A-klient" till Internet?
sååå...seena sig!
Ok, kollat i loggen nu. Dessa finnes en del av. Ingen som bara är en av, alla felmeddelanden återfinns en massa av :) Stabilt va?
1. Event ID: 2021
2. Event ID: 8032
3. Event ID: 201 - Wam instance started with process id 198
4. Event ID: 14 - HTTP Filter dll C:\winnt\system32\intsrv\asp.dll failed to load.
5. Event ID: 101 - Server unavle to load virtual root for the directory C:\prog. files\Trend\smex\webbroot. Due to following error. Sys. cannot find path.
puh! :-)
well...alltid något
För att sammanfatta vad jag har förstått hitintills.
Jag ber dig att läsa igenom nedanstående och besvara följande frågor (skrivna med kursiv stil) så noggrant som möjligt. Är det något du inte vet hur du kontrollerar - säg till. :)
Om det är något i min sammanfattning som är felaktigt ber jag dig att rätta mig.
Vilka av ovanstående händelser är från applikationsloggen och vilka är från systemloggen?
Har du bara kontrollerat den ena ber jag dig att ta en titt i den andra loggen också. :)
Det finns två domäner A och B. Talar vi om NT-domäner här eller menar du Exchange-benämningen "SITE"?
Från B kan man skicka till A.
Från A kan man inte skicka till B.
Från A kan man pinga B och tvärtom. Man kan skicka mail från A till Internet? (t.ex. till ett hotmail-konto)
Ingår server A och server B i samma Exchange-organisation/-site?
Vad är det för anslutning mellan servrarna? Fast lina/Internet/Uppringt förbindelse ex. ISDN?
Alla användarna vid domän A är anslutna till Exchange-servern och har samma problem.
Problemet uppstod för c:a 1 månad sedan.
Vet du/minns du om det var något särskilt som skedde vid den tidpunkten?
Hur är de anslutna? Är det med hjälp av MAPI-protokollet? (I egenskaperna för e-post torde i sådant fall "Exchange-server" finnas med i listan över användna tjänster)
Server A är en NT4-server.
Server B är en W2k-server.
Båda kör Exchange 5.5 SP3.
MTAn har startats om på server A utan resultat.
Följande tjänster är igång på server A:
Microsoft Exchange Directory Service
Microsoft Exchange Event Service
Microsoft Exchange Information Store
Microsoft Exchange Internet Mail Service
Microsoft Exchange Message Transfer Agent
Microsoft Exchange System Attendant
Körs några serverbaserade skript på servern?
Används Outlook Web Access?
Då så. Ok svaren från mig är följande...
England...1 point :-)
nej....så här:
-Det är NT domäner jag menar.
-Ja, man kan skicka från As klienter till internet.
-Vi har två företag, där en a äger det andra, och vi delar på samma lokaler och lina. Då allt är på samma fysiska nät men i 2 olika domäner. Domänerna har då en varsin mailserver. Olika adresser till varje företag dock.
-Kan inte komma ihåg att något hänt då som skulle utlöst detta.
-Egenskaperna för Epost är det exchange server som är valt för alla.
-OWA körs på båda då vi har webb mail för båda företagen.
Det andra stämmer som du skrivit.
Hur ska detta sluta? :-)
Ingår server A och server B i samma Exchange-organisation/-site?
Den frågan behöver jag ett svar på... :)
Om du startar administrationsverktyget för Exchange och båda ingår i samma Exchange-organisation så ska du i samma fönster kunna administrera båda servrarna. Pröva att expandera katalogstrukturen så torde du kunna hitta ett svar på den frågan.
Nu kör jag det här ur huvudet, det var länge sedan jag behövde administrera en server så jag ber dig att "läsa mellan raderna" om det skulle vara några detaljfel.
Det jag vill ha hjälp med att avgöra är vilket av nedanstående alternativ du har.
*** Alternativ 1 ***
ORGANISATION
|
|- SITE
|- Server
| |- Connections
| |- Directory Service
| |- Public Information Store
| |- Servers
| |- Server A
| |- Server B
|- Reciepients
*** Alternativ 2 ***
ORGANISATION
|
|- SITE
| |- Server
| | |- Connections
| | |- Directory Service
| | |- Public Information Store
| | |- Servers
| | |- Server A
| |- Reciepients
|
|- SITE B
|- Server
| |- Connections
| |- Directory Service
| |- Servers
| |- Server B
|- Reciepients
*** Alternativ 3 ***
ORGANISATION A
|
|- SITE
|- Server
| |- Connections
| |- Directory Service
| |- Servers
| |- Server A
|- Reciepients
I annat fönster:
ORGANISATION
|
|- SITE
|- Server
| |- Connections
| |- Directory Service
| |- Servers
| |- Server B
|- Reciepients
Oki. Då torde det vara adress space i Exchangeserver A som är felaktigt konfigurerad.
Nu har vi bara ett problem kvar... och det är hur är servrarna anslutna till varandra rent logiskt.
Det enkla sättet att ta reda på det är följande:
Maila filerna som heter GWART.MTA alt. GWART.MT0 till mig. Från båda servrarna (döp om de till t.ex. NT4.MTA och W2K.MTA).
Dessa filer innehåller den logiska routingtabellen som Exchange använder sig av.
Minns jag rätt ligger den filen i följande katalog:
enhet:\exchsrvr\MTADATA
Om du känner dig osäker på att lämna ut denna information så kan vi ta det den något svårare vägen (för mig) nämligen att jag tar mig ner till en server och kollar själv och skriver förklaringen när jag ser det framför mig. :)
Du kan, om du vill öppna filen med notepad, så kommer du att se hur den ser ut i praktiken.
Rätt fil bör ha en syntax som ser ut på ungefär följande sätt om än nedanstående bara är en bråkdel av vad filen kan innehålla: