Detta forum har ju inte riktigt kommit igång än, men jag tror att det kommer. Nu tänker jag börja ge det lite hjälp på vägen.
Lite tips angående uppgraderingar till SP4 för Exchange 5.5.
1. Följ det gamla hederliga tipset "If it's not broke - don't fix it". Det är inget självändamål att lägga på senaste servicepacket.
2. Hitintills har jag inte hört talas om särskilt mycket problem angående uppgraderingar - om man följer uppgraderingsknepen:
- Ställ om alla exchange-tjänster till startläge "Manual".
- Avinstallera MSX Event Service helt om du inte har behov av köra lokala skript (som kräver att den tjänsten).
- Stäng av alla eventuella performance-mätningar som utnyttjar mdbperf.dll.
- Testa helst i labbmiljö (om möjligt).
- Avaktivera all antivirusprogramvara.
- Se till att användarna inte kan komma åt servern under uppgraderingen.
och så till det aspelut viktigaste!
- Gör en on-line- och off-line-backup först. Argumentera inte - gör! (som vår gode vän Ed skulle ha sagt.) ;)
3. De problem jag har hört talas om när det gäller uppgradering till SP4 är sådana som har uppstått just för att t.ex. ovan nämnda performance monitor har varit igång, man har glömt att stänga av antivirusprogramvara m.m.
Sista kontrollfråga...
Har du stop-meddelanden i händelseloggen? Rätta i sådant fall till dessa först.
Lycka till!
med vänliga
Rikard
Saving Sweden from PST-files and brick level backups!
PS.
För er som plöjer eForum också, ja, orginalinlägget är postat där. Men målsättningen för mig är som sagt att få igång detta forum och jag tänker göra vad jag kan för att lyckas med det.
DS.
PS 2.
Jisses vad jag gillar wF. Här kan man ju skriva med kurisverad stil! :e
DS 2.
[Redigerat av Rikard den 29 nov 2000]