webForumDet fria alternativet

Mts-id

Webbutveckling

7 svar · 511 visningar · startad av Balthazar

Medlem sedan feb. 200010 inlägg
Frågan#1

Hej
Har ett stort bekymmer med en Exchangeserver. Det är så att jag tagit bort en grupp xxx.se och ska ersätta denna med en Custom recipients grupp. xxx.se ska helt enkelt köra via Telias mailserver. När jag nu försöker skicka mail till xxx.se så får jag tillbaka mailen.I outlooken står det något om det ursprungliga MTS-ID:t. Någon som vet hur man tar bort det, för jag antar att så länge Exchangen vet om det värdet så kommer det inte gå att skicka mail. Tacksam för tips..
//Jovan

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Jag hänger inte riktigt med - tagit bort en xxx.se-grupp? Har du möjlighet att förtydliga dig?
Vad vill du uppnå? Förklara gärna målsättningen med en exemplifiering.

Hej
Ursäkta otydligheten, ska försöka förklara det lite bättre. Inom vår koncern så har vi tre registrerade internetdomäner, tex xxx.se, xxl.se och xxm.se.Alla kör vi mail via exchangen. Nu så fick jag ett direktiv att xxx.se ska ha ett fysiskt åtskilt nät och i stället ha sina mail på Telias servrar, vi har iof abb där sen innan men där fanns en pekare mot en brandvägg till vår koncernstab som sen pekade in mot vår exchange. Den pekaren är nu borttagen för xxx.se så att klienterna via fast lina hämtar sina mail direkt på Telias server. Om någon utifrån nu skickar mail till nisse@xxx.se så får klienterna mailen utan problem. Men om jag inom koncernen ska skicka till samma person så kommer mailet tillbaka med felmeddelande"Det går inte att leverera meddelandet p g a ett kommunikationsfel
Det ursprungliga MTS-ID et för meddelandet är: " Och där står sökväg som står på övriga domännamn(de som används inom domänen)Tillägas bör att jag skapat en custom recipient för xxx.se,internet mail adress och där skrivit i sökväg till telias mailserver, likväl så finns tydligen det gamla mts-id kvar.Jag vet ej om detta förtydligade det hela något, tycker det är lite knepigt att förklara det i skrift samtidigt som jag är novis inom området.
//Jovan

De som tidigare hade mailboxar på din Exchangeserver, har de blivit av med dem nu?
Min fundering bygger på att du har gamla adresser liggandes kvar i systemet och eftersom de fortfarande finns där kommer Exchange även fortsättningsvis försöka hantera detta internt...

När du skriver "sökväg till Telias server" hoppas jag att du menar e-postadressen för respektive person?
Du kan inte med hjälp av Custom recipient "routa" om trafiken till en helt ny domän...
Finns det någon DNS-pekare inom ert nät som pekar ut Exchange-servern som mail-server för xxx.se-domänen?

Många frågor fortfarande... ;)

Hej igen
Mailboxarna har jag tagit bort för de användarna som ska vara custom recipient, de finns dock kvar i user manager pga de vill ha möjligheten att kunna logga in på domänen, dock har dom ingen mail där och behöver ej detta. Jag har gjort följande som jag tror är rätt(rätta mig gärna)
1. Skapar New recipients container(xxs.se.
2.Skapar i denna New custom recipients
När jag där justerar emailadressen Smtp så ser jag att x400 även kommer med och där står värden som andra anställda också har, något som verkar hänvisa fel. Jag tar bort x400 så att endast smtp, mailadressen står kvar, Är detta rätt? I internet mail services så har jag för mig att det finns en flik som heter advanced och där man kan bocka i en ruta "override internet mail service settings for this client" kan det vara något där som ska justeras? vad jag kan se så finns det en ip-adress till det som jag tror är brandväggen till koncernstaben, den är jag dock rädd för att laborera med då kanske majoriteten av användarnas mailtjänst slutar fungera.xxx.se består bara i 3 st anv.Jag vet inte om detta klargör lite mer i frågan, det verkar krångligt för mig iaf, men tackar för engagemanget.
//Jovan

Du behöver knappast ha kvar några CR för att anvädarna ska behöva kunna logga in på domänen.
Mail-pekaren, d.v.s. en MX-record, återfinns antingen hos din ISP och/eller internt inom bolaget. Den _måste_ peka rätt - mot Telias server. Skulle detta vara fel kan du slita ditt hår i oändlighet och din server kommer fortsätta att vara förvirrad.
Verifiera att DNS-pekaren står rätt, så fortsätter vi eventuell felsökning efter det. :)

Hej
Nu är det äntligen över efter 1 veckas hårslitage. Det var pekaren som trots löften inte hade blivit ompekad som den skulle.En tröst i det hela är att jag blivit hyfsat bekant med innehållet under alla flikar i Exchangen.
//Jovan

Dessutom vet du till nästa gång att MX-pekaren måste vara rätt...
Kul att det är löst i alla fall! :D

För något år sedan satt jag i precis samma sits. Jodå, DNSen skulle vara korrigerad - men icke. Då slet jag mitt hår...
Är du flintskallig precis som jag? :e

358 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
224 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)