webForumDet fria alternativet

Test Management

Webbutveckling

4 svar · 657 visningar · startad av GunnarD

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg
Frågan#1

Letar efter något för att kunna bygga upp testfall, testserier som sedan dom som utför testerna kan följa och fylla i resultatet av testerna.

Något liknande ReQtest men helst opensource program.

Har vi några testledare/testansvariga här på wF och vad använder ni och kan rekommendera?

Medlem sedan aug. 201035 inlägg

Jag har faktiskt ingen aning om det finns något som funkar helt som du vill, men det vore riktigt trevligt med ett sådant.

Det jag gjort tidigare är att bygga en webbplats och lagra allt i en databas.

Kan dock rekommendera dig att ta en titt här : http://www.opensourcetesting.org/testmgt.php

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Har haft alla roller som du nämner ;) nu test manager. Använder proprietära system så jag kan inte svara på specifika opensource frågor.

Har du andra fluffigare frågor och funderingar så är det bara att du hör av dig. :)

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Shakor: Tittade runt på länken du gav och hittade ett par som jag skall testa.

Stoffe-2k: Vilka system använder du?

Anledning till att jag frågar är att jag fått rollen som testledare och vill nu automatisera själva administrationen av alla tester som skall göras och på ett enkelt sätt se hur resp. testserie/testsuite går, vad det är för status och liknande.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

vi använder ett system från IBM, det är nog betydligt större(& dyrare) än du vill använda...

tycker du ska tittarvidare på de alternativ som du fick länkar till, eller om du är duktig i excel så kan man göra ett enkelt system i det. :)

bifogar en graf på hur det kan se ut, efter ett tag lär man sig planera så att graferna ser bra ut.. (den här grafen är inget bra exempel) ;)

graf.jpg
257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)