webForumDet fria alternativet

Desktop Quota

Webbutveckling

2 svar · 667 visningar · startad av Gildebrand

Medlem sedan juni 2009920 inlägg
Frågan#1

Hejsan!
Jag är en av två administratörer på en skola. Vi har cirka 500 användare. Ett stort problem är att det tar sådan förbaskat lång tid att synka över profilerna till en XP-dator när man loggar in. Vi har också lite problem med att XP alltid synkar tillbaka den profil som ligger lokalt sparad, oavsett vad som ligger på servern. Så om jag sätter mig på dator 1, och loggar in, tar bort lite filer från min profil, och loggar ut, så kommer filerna att tas bort från servern. Men om jag sen sätter mig på dator 2, som jag har loggat in på innan jag tog bort filerna på dator 1, så kommer dator 2 att synka tillbaka alla filer som jag just tagit bort. Väldigt jobbigt.

Åt det här har vi tänkt göra tre saker.
1. Slå på policyn för att rensa användarprofilerna från den lokala datorn vid utloggning.
2. Sätta en Quota på skrivbordet, på kanske 10mb.
3. Rensa cookies med jämna intervaller.

Vi har lyckats med alla UTOM att sätta Quota på skrivbordet. Vad vi har förstått så kan detta tydligen vara ganska krångligt, eller har vi fel? Går det ens att göra?

Medlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Nej det är inte svårt. Men du sätter inte endast för desktop utan för profilen i sig.

http://www.itechtalk.com/thread5750.html

Medlem sedan juni 2009920 inlägg

Tack!
Vi ska prova med det :)

XP är ju så urbota dåligt på domänhanteringen

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)