webForumDet fria alternativet

Exchang server 2007 med flera domäner

Webbutveckling

0 svar · 697 visningar · startad av webtomten

Medlem sedan apr. 20003 424 inlägg
Frågan#1

Hej!

Det är så att jag sitter och leker lite med exchange server 2007 på en windows sbs 2008. Jag har kommit på hur jag lägger upp 2 olika domäner och jag vet hur jag får 1 konto att hantera båda mailadresserna. Dock så blir den mailen som är default och primär alltid mottagare när jag väl får adressen till outlook.

Nu är det så att jag skulle vilja ha 2 olika mailboxar varav en heter kanske <webtomten@domän1.se> och den andra <webtomten@domän2.se>. Så som jag har det idag så vidarebefodras allt ifrån domän2 till domän1. Och försöker jag skapa ett konto till som heter webtomten så går inte detta för att det kontot redan finns.

Visst det spelar ingen roll om båda går tillsamma konto men då vill jag kunna dela upp dom beroende på domän samt så skulle jag vilja välja domän som avsändare beroende på ifrån vilken mail jag skickar ifrån.

Så det jag skulle behöva hjälp och tips med är hur man sätter upp flera domäner i exchange med samma alias fast olika domäner. (Hoppas ni förstår min luddiga förklaring) För jag vet att på en vanlig mailserver typ hmail och merak m.m. så går detta att göra enkelt.

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)