webForumDet fria alternativet

Hjälp med WDS

Webbutveckling

3 svar · 650 visningar · startad av Gildebrand

Medlem sedan juni 2009920 inlägg
Frågan#1

Mitt projekt med ett eget deploy system ligger lite på is just nu, så jag tänkte prova WDS istället.

Jag har installerat en server med 2003 Server R2 SP2, konfigurerat DHCP, AD, DNS, och installerat WDS.

Jag har lagt till en capture image i WDS.

Men när jag försöker PXE-boota så hittas inte tftp-filen. (datorn får ip).

Vad gör jag för fel?

Hejsan!

Det här problemet som jag hade löste sig. Det visade sig att jag hade boot.wim för vista x64, och det var en bugg som jag läste om att 64-bitars burkar ska ha x86 filer.

Nu försöker jag få installationen av Windows XP helt unattendent, och har kommit en liten bit.

Den sköter numera den första biten av installationen där Windows PE jobbar HELT automatiskt. Men när det kommer till sysprepen så funkade det inte.

Det jag har gjort är att jag lagt in sysprep.inf i mappen c:\RemoteInstall\Images\Windows XP\xppsp3\$OEM$\1$\sysprep\

Min image heter xppsp3.wim

Men sysprep verkar inte få häng på filen, för jag är tvungen att fylla i allting manuellt. Det KAN vara så att den hämtar WDSsyspreptemplate.inf, är dock inte säker då jag inte har tillgång till labbmiljön just nu.

Kan jag ha sysprepat datorn fel innan jag la upp den på WDS servern?
Jag körde setupmgr.exe från deploy.cab (för sp3) och gjorde en riprep, som hamnade i mappen windist. Där la jag in sysprep.exe och setupcl.exe.

Sen körde jag i cmd, c:\windist> sysprep.exe /mini /reseal /reboot.
Detta gjorde jag innan jag la upp sysprep.inf på wds-servern, kan det spela in?

Och så hade jag en annan fråga. När jag fått sysprep att lira som det ska, kan jag då lägga in driver i sysprep.inf som pekar på en nätverksmapp inehållandes drivare till massa olika datorer och så söker datorn drivare där om det inte finns från början?

Alla tips mottages tacksamt!

Försökte att sysprepa med sysprep /mini /reseal /unattend:sysprep.inf /reboot men det hjälpte inte.

Problemet är att sysprepen går på det som är specat i risprepen, men utan risprepen så tar inte WDS-servern emot imagen.

Gör en fuling och bumpar den här tråden lite grann, desperat efter tips.

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)